تتر، استیبل کوین با پشتوانه یوان چین به اسم CNHT را معرفی کرد. گفتنی است که این ارز دیجیتال، جدیدترین محصول از مجموعه کوین های این شرکت است که مطابق با مسائل قانون گذاری می‌ باشد.

مروری بر نحوه کنترل ارز در کشور چین

به عنوان بخشی از استراتژی پولی کشور چین در خصوص حفظ و افزایش ارزش یوان نسبت به دلار، کنترل مسیرهای ورود سرمایه به این کشور توسط دولت اجباری است. این نظریه بخشی از مفهوم اقتصاد بین المللی است که “سه گانه‌ی غیرممکن” نامیده می شود.

طبق این نظریه، برای دولت ها غیرممکن است که تمام سه مورد زیرا را به طور همزمان در اختیار داشته باشند.

  • نرخ ثابت تبادل با ارز خارجی
  • حرکت آزاد سرمایه
  • امکان تعیین نرخ های بهره

کشور چین تصمیم گرفت تا ضمن حفظ توانایی تعیین نرخ بهره برای اهداف تجاری، نرخ ارز یوان را در برابر دلار برای اهداف تجاری تثبیت کند.

در نتیجه، شهروندان چین از انتقال بیش از ۵۰،۰۰۰ دلار به صورت یوان در خارج از کشور در یک سال معین محروم هستند. علاوه بر این، صرافی ها و تراکنش داخل و خارج از کشور توسط بانک مرکزی چین از نزدیک مورد نظارت قرار می گیرد.

بازار سیاه برای انتقال یوان

در نتیجه این کنترل ها، بازار سیاه زیادی برای جابجایی یوان به خارج از کشور ایجاد شده است. این امر با توجه به اینکه نرخ بهره در داخل چین به پایین نگه داشته می شود، معقول به نظر می‌رسد، بدین معنی که بازگشت سرمایه و کسب سود در خارج از کشور چین بیشتر می ‌باشد.

دا هانگ فی (Da Hongfei)، بنیان گذار نئو (NEO) در همایش جامعه نئو در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد: در نتیجه، ممنوعیت بیت کوین در کشور چین یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. برای اینکه کشور چین بتواند کنترل سرمایه خود را حفظ کند، باید اطمینان حاصل کند که ابزارهای مبادلاتی نظیر بیت کوین محدود شده اند.
اما تهدید دیگری برای رژیم پولی کشور چین وجود دارد و آن هم تتر است.

دور زدن نظارت های کشور چین با استفاده از USDT

گروه متشکل از مدیران اجرایی شرکت های وی چین (VeChain)، نئو، آنتولوژی، تومو چین (TomoChain) و سایر پروژه های بزرگ بلاک چین آسیایی عنوان کردند که USDT یا همان استیبل کوین با پشتوانه دلار شرکت تتر، یکی از محبوب ترین روش های انتقال پول به خارج از کشور چین می‌باشد.
یوان جی ژانگ (Yuanjie Zhang)، مدیر ارشد اجرایی شرکت کانفلوکس (Conflux) عنوان کرد که دور زدن کنترل و نظارت های ارزی یکی از پراستفاده ترین کاربردهای این استیبل کوین می‌باشد. استیبل کوین USDT روشی ارزان برای ارزان برای جلوگیری از این کنترل ها می باشد، بدون آنکه به قرار گرفتن در معرض نوسان های بیت کوین نیازی باشد.

برخلاف سایر استیبل کوین ها، تقریبا می ‌توان گفت که تتر اصلا قانون گذاری نشده است. شرکای بانکی این شرکت در باهاماس قرار دارد که یک پناهگاه مالیاتی برای متخلفین است. بنیانگذاران شرکت تتر از افشای محل زندگی خود طفره می ‌روند تا اقدامات قانونی احتمالی را کاهش دهند. آیفینکس (iFinex) که شرکت مادر بیتفینکس و تتر می ‌باشد دائما درگیر کشمکش های قانونی، هک و مسائل میلیارد دلاری دیگر شده است.

علیرغم ناامیدی بیش از حد درباره تتر و حتی اخباری مبنی بر اینکه فقط ۷۴ درصد USDT دارای پشتوانه دلار می‌باشد، در آخر می‌توان گفت که این مسائل اصلا اهمیت ندارند. ارزش اصلی USDT در خصوص دور زدن قانونگذاری هاست، نه بازخرید یا ثبات مطلق.

روش های دیگر برای اجتناب از مسائل قانون گذاری

اکنون تتر در حال ارائه استیبل کوین با پشتوانه یوان چین می ‌باشد. نکته قابل ذکر این است که این کوین توسطCNH پشتیبانی می شود نه CNY.اگرچه CNH و CNY هر دو ارز ملی کشور چین می‌ باشند، اما CNY در داخل کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نرخ تعیین شده توسط بانک خلق چین (بانک مرکزی چین) معامله می ‌شود. در همین حال، CNH همانند سایر ارزهای بین المللی به صورت آزادانه و شناور معامله می‌ شود.

استیبل کوین CNHT روشی دیگر نیز برای آسانتر کردن خروج پول از کشور چین ارائه می‌ دهد. با فرض اینکه، صادرکنندگان برای خارج کردن یوان را از کشور چین می‌توانند CNH را به استیبل کوین CNHT تبدیل کنند، CNHT را با USDT و سپس با بیت کوین و در آخر با دلار ایالات متحده معامله کنند.

این فرآیند برای پولشویی و قاچاق ارز بسیار ایده آل است، زیرا کل این فرآیند را بدون نیاز به بررسی های تایید هویت (KYC) یا اقدامات ضدپولشویی (AML) انجام داد. با استفاده از صرافی های کوچکتر و قانون گذاری نشده و صرافی های همتا به همتای بیت کوین، کل این فرآیند می تواند به دور از چشم قانئن گذاران مالی باقی بماند.

گفتنی است که CNHT ابتدا در بلاک چین اتریوم و به عنوان توکن ERC-20 در دسترس خواهد بود. هنوز مشخص نیست که کدام صرافی برای اولین بار از این استیبل کوین پشتیبانی خواهد کرد، اما انتظار می ‌رود که صرافی های کوچکتر که در کشورهایی با قانون گذاری های آسانتر واقع شده اند، جزو اولین صرافی هایی باشند که نسبت به این امر اقدام می کنند.