Search
Close this search box.

واژه‌نامه تخصصی رمزارزها

آشنایی با اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال

الف

ارز دیجیتال / رمزارز

ارز دیجیتال، رمزارز یا کریپتو به دارایی‌های دیجیتالی اشاره دارد که بر اساس فناوری بلاکچین کار می‌کنند و ایمنی خود را با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری به دست می‌آورند. بیت کوین اولین و معروف‌ترین رمزارز است.

آدرس

مجموعه‌ای از حروف و اعداد است که به یک کیف پول مشخص روی بلاکچین اشاره دارد. آدرس ارز دیجیتال را می‌توان به صورت متن یا کد QR با بقیه به اشتراک گذاشت. از این آدرس برای ارسال و دریافت دارایی استفاده می‌شود.

ارزش بازار یا مارکت کپ

به ارزش کلی بازار یک ارز دیجیتال می‌گویند. این شاخص از ضرب تعداد قیمت فعلی یک رمزارز در تعداد کل در گردش آن محاسبه می‌شود.

ایردراپ

فرایندی است که طی آن مقدار مشخصی ارز دیجیتال به‌طور رایگان بین کاربران توزیع می‌شود.

آلتکوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال است، به سایر کوین‌ها آلتکوین یا کوین جایگزین می‌گویند.

استخراج یا ماینینگ

فرآیندی که بلاک‌ها به بلاک‌چین افزوده و تراکنش‌ها تایید می‌شوند. کار استخراج یا ماینینگ را ماینرها انجام می‌دهند.

آربیتراژ

کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در دو یا بیش از دو بازار یا صرافی است. معامله‌کنندگان آربیتراژ، دارایی را با قیمتی پایین‌تر از یک صرافی می‌خرند و همان دارایی را با قیمتی بالاتر در صرافی دیگر می‌فروشند.

اسیک

اسیک یکی از تجهیزات مرسوم برای استخراج ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

اثبات سهام (PoS)

اثبات سهام نوعی الگوریتم اجماع است که یک گره، می‌تواند بر اساس میزان دارایی استیک کرده خود بلاک‌ها را تولید کند یا تراکنش‌ها را تایید کند.

اسکم

ارز دیجیتال، پروژه و یا ICO کلاهبردارانه، اسکم نامیده می‌شود.

آدرس عمومی

آدرس عمومی، نسخه هش شده کلید عمومی است. هر کلید عمومی ۲۵۶ بیت و آدرس عمومی ۱۶۰ بیت است. کلید عمومی برای اطمینان از این که شما مالک آدرس خود هستید به کار می‌رود.

اثبات کار (PoW)

اثبات کار مشهورترین مکانیزم اجماع بلاک چین است که شامل حل کردن مسائل سخت ریاضی برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید توسط نود یا گروهی از نودها است. بیت کوین معروف‌ترین شبکه‌ای است که از الگوریتم PoW استفاده می‌کند.

استیبل کوین

استیبل کوین‌ها نوعی رمزارز هستند که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قیمت ثابتی داشته باشند.

استیکینگ یا سپرده‌گذاری رمز ارزها

استیکینگ نوعی مشارکت در سیستم اثبات سهام است. شما با سپرده‌گذاری یا استیکینگ توکن‌های خود می‌توانید در به‌عنوان اعتبارسنج در سیستم مشارکت کنید و پاداش دریافت کنید.

استخر استیکینگ

استخر استیکینگ عموما به قراردادی گفته می‌شود که سپرده‌گذاران رمزارزهای خود را به منظوری خاص در آن سپرده‌گذاری می‌کنند. نوعی از این استخرها استخر نقدینگی است که معمولا در پروژه‌های دیفای مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال بانک مرکزی

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC نوع جدیدی از رمزارزها است که توسط بانک مرکزی صادر می‌شود و وضعیت قانون‌گذاری آنها به مقررات یا قانون دولت بستگی دارد.

امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز، مخفف عبارت Decentralized Finance به‌معنای ارائه محصولات و خدمات مالی مثل وام‌دهی و وام‌گیری، معاملات غیرمتمرکز، سپرده‌گذاری و غیره بدون نیاز به نهادهای مرکزی و در بستر شبکه بلاکچین است. دیفای، یک اکوسیستم متشکل از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که به محلی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از فضای رمزارزها تبدیل شده است.

استخراج فوری (اینستاماین)

به حالتی گفته می‌شود که بخش زیادی از عرضه یک رمزارز در مدت کوتاهی پس از عرضه، بین سرمایه‌گذاران توزیع می‌شود.

اسپات

قرارداد یا معامله خرید یا فروش یک ارز دیجیتال برای تسویه فوری یا پرداخت و تحویل ارز دیجیتال در بازار.

استخراج ابری

روشی برای استخراج ارز دیجیتال است که طی آن کاربر مبلغی را برای اجاره هش ریت می‌پردازد و از منابعی که یک شرکت استخراج فراهم می‌کند، به صورت ریموت استفاده می‌کند.

استخر نقدینگی

استخر نقدینگی، قرارداد هوشمندی است که رمز ارزها در آن ذخیره شده‌اند. این کار به منظور تامین نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضای دیجیتال

امضای دیجیتال نوعی امضای الکترونیک است که بر اساس یک الگوریتم ریاضی برای اعتبارسنجی صحت و درستی یک پیام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد ERC20

استاندارد ERC-20 برای ساخت و استفاده از توکن بر بستر بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود.

استاندارد ERC721

استاندارد ERC-721 ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) را بر روی بلاک چین اتریوم امکان‌پذیر می‌کند.

الگوریتم هیبرید

این الگوریتم از هر دو الگوریتم اثبات سهام و اثبات کار به‌صورت ترکیبی به عنوان الگوریتم اجماع در شبکه استفاده می‌کند.

احراز هویت (KYC)

KYC مخفف عبارت Know Your Costumer و به معنای شناخت هویت مشتری یا همان احراز هویت است. برای تایید هویت یک مشتری عموما از پاسپورت، اطلاعات محل سکونت و تلفن تماس استفاده می‌شود.

استخر استخراج

مکانی متشکل از چندین ماینر که با به اشتراک گذاشتن توان محاسباتی، شانس خود را برای یافتن بلاک جدید در بلاکچین افزایش می‌دهند.

آنچین یا درون زنجیره‌ای

به تراکنشی که درون یک شبکه بلاکچینی ذخیره شده و اطلاعات آن با سایر گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، تراکنش آنچین گفته می‌شود.

اوراکل

اوراکل سرویسی است که قراردادهای هوشمند را به اطلاعات دنیای واقعی متصل می‌کند تا اطلاعات دنیای واقعی را وارد بلاکچین مدنظر کند.

ب

بیشترین قیمت ثبت شد (ATH)

بالاترین قیمتی یک رمزارز تا به حال به آن رسیده است.

بازار ساز خودکار

بازارساز خودکار یا AMM، نوعی از صرافی‌های غیرمتمرکز است که از فرمول‌های ریاضی برای تعیین قیمت یک توکن استفاده می‌کنند. در واقع این بازار سازها صرافی‌های غیرمتمرکزی هستند که در آنها، فرد با قرارداد هوشمند معامله انجام می‌دهد، نه با افراد دیگر.

بگ هولدر

این اصطلاح را در مورد فردی به کار می‌برند که یک رمزارز را با وجود عملکرد ضعیفش نگهداری می‌کند به این امید که به سود قابل توجهی برسد.

بیت کوین کور

بیت کوین کور یک پروژه متن باز و در واقع کلاینت بیت کوین است که برای اتصال به شبکه این رمزارز و اجرای نود از آن استفاده می‌شود.

بلاک

بلاک‌ها ساختار داده‌ای‌ در بلاکچین هستند که اطلاعات تراکنش به طور دائمی در آنها ثبت و نگهداری می‌شود.

بلاک چین

بلاکچین یکی از انواع دفتر کل توزیع‌شده است که از کنار هم قرار گرفتن بلاک‌های مختلف تشکیل می‌شود.

بلاکچین خصوصی

نوعی شبکه بلاکچین است که تنها یک سازمان واحد، اختیار شبکه را به عهده دارد. پلتفرم‌های بلاکچین خصوصی معمولا برای استفاده در شبکه داخلی یک شرکت یا تشکیلاتی خاص تولید می‌شوند. بر خلاف شبکه بلاک چین عمومی، بلاکچین خصوصی، غیرمتمرکز نیست و البته کسی هم به آن دسترسی ندارد، مگر این که از طرف مدیر تشکیلات یا شرکت تایید شده باشد.

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی، بلاکچینی است که در آن هر کسی می‌تواند آزادانه به فعالیت‌های اصلی شبکه بلاک چین بپیوندد و در آن شرکت کند.

بات

بات یا ربات‌ها نرم افزارهای معاملاتی اتوماتیکی هستند که بر اساس الگوریتم‌های از پیش تعیین شده، سفارشات خرید و فروش و معاملات را با سرعت زیاد انجام می‌دهند.

برنامه غیرمتمرکز

برنامه غیرمتمرکز برنامه‌ای است که روی شبکه‌های همتا‌به‌همتا پیاده‌سازی می‌شود و به دلیل غیرمتمرکز بودنش، هیچ نهاد یا شخص ثالثی آن را کنترل نمی‌کند.

بلاک جنسیس

جنسیس بلاک به معنای اولین بلاک استخراجی و ثبت‌شده در شبکه بلاکچین است که با نام بلاک صفر یا بلاک یک نیز شناخته می‌شود.

بازار یا مارکت

حوزه‌ای که به صورت آنلاین یا آفلاین است و معاملات تجاری در آن انجام می‌شود. بازار کریپتو به مجموع ارزهای دیجیتال و پروژه‌های فعال در این صنعت اشاره دارد.

برون شبکه (آفچین)

تراکنش آفچین به تراکنشی گفته می‌شود که در خارج از یک شبکه بلاکچینی با سرعت بالاتر و هزینه کمتر ثبت و پردازش شده است.

بازگشت سرمایه (ROI)

ROI کوتاه شده عبارت Return on Investment و به معنای بازگشت سرمایه است و نسبت بین سود خالص سرمایه‌گذاری به سرمایه اولیه را نشان می‌دهد.

برچسب زمانی

برچسب زمانی شکلی از شناسایی است که زمان رخ دادن یک معامله را نشان می‌دهد.

پ

پوزیشن خرسی مارجین

پوزیش شورت یا فروش استقراضی که با حساب مارجین باز می‌شود، پوزیشن خرسی مارجین نام دارد.

پاداش استخراج

درآمدی که ماینرها بعد از استخراج و تایید یک بلاک دریافت می‌کنند، پاداش استخراج نام دارد. مقدار این پاداش در شبکه‌های مختلف، متفاوت است.

پوزیشن گاوی مارجین

پوزیش لانگ یا خرید استقراضی که با حساب مارجین باز می‌شود، پوزیشن گاوی مارجین نام دارد.

پاراچین

پاراچین بلاکچین‌های مستقلی هستند که به صورت موازی در داخل اکوسیستم پولکادات اجرا می‌شوند.

پورتفولیو یا سبد سهام

مجموعه ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های کریپتویی که توسط شرکت سرمایه‌گذاری، صندوق پوشش ریسک، سازمان‌های مالی یا اشخاص نگهداری می‌شود.

پرایس اکشن یا رفتار قیمت

در تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن یا رفتار قیمت به نوسانات قیمت یک دارایی روی نمودار گفته می‌شود. تریدرها برای پیش‌بینی آینده از پرایس اکشن و آنالیز نمودار به منظور جستجوی اشکال، روندها و الگوها در ساختار بازار استفاده می‌کنند.

پروتکل

پروتکل‌ها مجموعه قوانینی هستند که به داده‌ها اجازه می‌دهند تا بین کامپیوترها به اشتراک گذاشته شوند. در بلاکچین‌ها، این پروتکل‌ها هستند که ساختار شبکه را تعیین می‌کنند.

پامپ و دامپ

طرح پامپ و دامپ نوعی کلاهبرداری و دستکاری قیمت است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا افراد با فروش ناگهانی کوین‌های خود قیمت آن را دامپ کنند و سپس دوباره شروع به خرید آنها در کف قیمت کنند.این چرخه می‌تواند مدام تکرار شود.

ت

توکن

توکن به رمز ارزهایی گفته می‌شود که بلاک چین خاص خود را ندارند و از شبکه دیگر استفاده می‌کنند.

ترید یا معامله

خرید و فروش در بازارهای مالی دیجیتال مثل ارزهای دیجیتال با نام ترید شناخته می‌شود.

توکنیزه کردن

توکنیزه کردن فرآیندی است که طی آن دارایی‌های دنیای واقعی به توکن تبدیل می‌شوند که اغلب قادر به ارائه مالکیت بخش‌هایی از این دارایی به مالکان مختلف است.

تله خرسی

تله خرسی کاهش سریع قیمت در یک روند صعودی است که منجر به صدور سیگنال‌های فروش نادرست می‌شود.

تله گاوی

تله گاوی افزایش سریع قیمت در یک روند نزولی است که منجر به صدور سیگنال‌های خرید نادرست می‌شود.

توکن حاکمیتی

توکن حاکمیتی به توکنی گفته می‌شود که به‌منظور رای‌گیری و تصمیم‌گیری در مورد برنامه و به‌طور کلی مدیریت یک شبکه غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارندگان توکن حاکمیتی، به‌عنوان یک ذینفع مستقیم در سیستم‌های دیفای شناخته می‌شوند.

تست هاوی

تست هاوی تستی است که توسط دولت آمریکا برای تشخیص اوراق بهادار بودن یا نبودن یک دارایی انجام می‌شود. اگر یک دارایی طبق تست هاوی اوراق بهادار باشد،‌ قانون‌گذاری‌های مشخصی برای آن انجام می‌شود و باید در سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ثبت شود. هدف این تست این است که تشخیص دهد آیا یک تراکنش، نماینده یک قرارداد سرمایه‌گذاری برای آیتم مورد نظر هست یا خیر.

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی به شیوه‌ای از تحلیل اشاره دارد که با چشم‌انداز میان‌مدت یا بلندمدت انجام می‌شود وتحلیل‌گر طی آن با بررسی مواردی نظیر فناوری، تیم توسعه‌دهنده، چشم‌ انداز رشد و سایر مشخصه‌ها، ارزش ذاتی دارایی را تخمین می‌زند.

تعامل‌پذیری

تعامل‌پذیری یا قابلیت همکاری مشترک، مفهومی است که به سازگاری بیشتر بلاکچین‌ها با یکدیگر و فراهم کردن امکان به اشتراک گذاری اطلاعات بین هم تاکید می‌کند.

توکن نقدینگی

توکن نقدینگی یا LP token توکنی است که به تامین‌کننده نقدینگی در ازای دارایی دیجیتالی که به یک استخر ارسال کرده، اهدا می‌شود.

توکن کاربردی (Utility Token‏)

توکن‌های کاربردی به توکن‌هایی گفته می‌شود که یک استفاده خاص داشته و کاربرد خاصی را ارائه می‌کنند. از توکن‌های کاربردی می‌توان در تامین سرمایه، حاکمیت پروژه، ابزاری برای پرداخت هزینه‌ها و مشوقی در طرح‌های تشویقی استفاده کرد.

تایم‌فریم ۳۰ روزه

کندل‌ها ۳۰ روزه هستند و پس از پایان این یک ماه، کندل بسته شده و کندل جدید باز می‌شود. با نمودار تایم‌فریم ۳۰ روزه روند بلندمدت رمزارز را بررسی کرد.

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

توکن‌های غیرقابل تعویض، یا غیر قابل معاوضه به رمزارزهایی گفته می‌شود که هر کدام از آنها منحصربه‌‌فرد بوده و قیمت هر کدام با توکن دیگر از نوع خود تفاوت دارد. همچنین این توکن‌ها را نمی توان به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد.

تحلیل آنچین

به تحلیلی که با استفاده از این داده‌های آنچین به دست می‌آید تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای گفته می‌شود.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یک روش ارزیابی و تحلیل بازار است که شامل تجزیه و تحلیل‌های آماری مانند قیمت و حجم می‌شود. از نمودارها و سایر ابزارها برای شناسایی الگوها استفاده می‌شوند.

ث

ثبت‌کننده کلید (Keylogger)

یک ابزار جاسوسی است که اغلب توسط هکرها برای ضبط ضربه‌های کلید ایجاد شده توسط کاربران استفاده می‌شود.

ج

جومو (JOMO)

جومو مخفف عبارت Joy of Missing Out و به‌معنای رضایت از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری و مفهومی مقابل FOMO است. این اصطلاح اغلب توسط منتقدین حوزه رمزارزها استفاده می‌شود. معمولا این اصطلاح هنگامی به‌کار می‌رود که قیمت‌ها در حال کاهش است یا یک کلاهبرداری در بازار رخ می‌دهد.

چ

چند امضایی

ویژگی چند امضایی یا Multisig امنیت بیشتری را برای حساب و کیف پول به‌وجود می‌آورند. با به‌کارگیری این ویژگی برای انجام تراکنش‌ها به بیش از یک کلید برای امضای تراکنش نیاز است.

ح

حمله ۵۱ درصدی

اگر بیش از نیمی از توان رایانه یا هش ریت ماینینگ شبکه در کنترل یک فرد یا یک گروه قرار بگیرد، حمله ۵۱ درصدی اتفاق می‌افتد. در این حالت شخص یا نهاد مورد نظر، کنترل کامل شبکه و عملیات ماینینگ را در دست می‌گیرد و می‌تواند با انجام اقداماتی نظیر متوقف کردن یا تغییر دادن تراکنش‌ها و دوبار خرج کردن کوین‌ها، اثری منفی بر شبکه و دارایی‌ها بگذارد.

حباب

حباب به شرایطی اشاره دارد که قیمت یک دارایی از ارزش واقعی‌اش فاصله می‌گیرد. اگر قیمت‌گذاری کمتر از ارزش ذاتی باشد، حباب منفی است و اگر بیشتر باشد، حباب مثبت خواهد بود.

حضانتی (Custodial)

حضانتی بودن معمولا برای توصیف کیف‌پول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کیف پول‌های حضانتی، کلید خصوصی نزد توسعه‌دهندگان آن کیف پول است و آنها می‌توانند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشند.

حداکثر عرضه

این شاخص نشان‌دهنده تخمینی از تعداد کل رمزارزهای یک شبکه است که زمان حیات پروژه به‌وجود خواهد آمد.

حد ضرر (Stop Loss)

معامله‌گر می‌تواند پس از ورود به یک معامله، با تعیین و مشخص کردن دستور حد ضرر، به کارگزاری اعلام کند که در صورت رسیدن قیمت به حد مشخص‌شده دلخواه، به صورت خودکار معامله را ببندد و از زیان بیشتر معامله‌گر جلوگیری کند.

حمایت (Support)

حمایت، اصطلاحی در تحلیل تکنیکال است و اشاره به سطوح قیمتی دارد که در هنگام ریزش قیمت، با احتمال بیشتری می‌تواند از پایین آمدن جلوگیری کند.

حجم معاملات

مقدار ارز دیجیتالی که در ۲۴ ساعت گذشته معامله شده است.

خ

خرس

به فرد بدبینی گفته می‌شود که به گمان افت قیمت، دارایی‌های خود را می‌فروشد.

خرید در کف قیمت (Buy The Dip)

خرید در کف به معنای خرید یک دارایی پس از کاهش ارزش و افت قیمت آن است و انتظار می‌رود پس از آن قیمت رشد کند

د

دفترکل توزیع شده

دفتر کل توزیع شده به ساختاری اشاره دارد که به‌روزرسانی اطلاعات، اعتبارسنجی و دسترسی به داده‌های یک شبکه را به‌طور هم‌زمان در نهادها و نقاط مختلف جغرافیایی امکان‌پذیر می‌کند. در این سیستم هیچ مرکزیت و کنترل متمرکزی وجود ندارد.

دامیننس

دامیننس در بازار ارز دیجیتال به معنای ارزش رمزارزها در مقایسه با ارزش کل بازار است. به عنوان مثال دامیننس بیت کوین یا شاخص سلطه بیت کوین معیاری است نشان می‌دهد چه مقدار از ارزش کل بازار متعلق به بیت کوین است.

دوبار خرج کردن

دوبار خرج کردن نقصی در شبکه ارزهای دیجیتال است که باعث می‌شود یک رمزارز به‌صورت غیرقانونی بیش از یک بار خرج شود.

دامپ

به فروش ناگهانی دارایی‌های دیجیتال و افت قیمت آنها، دامپ می‌گویند.

دفتر کل (Ledger)

تمام اطلاعات ذخیره شده در شبکه‌های بلاک چین در محلی به نام دفتر کل یا لجر آن شبکه ذخیره خواهد شد. این دفتر کل، تمام تراکنش‌های شبکه را در خود ذخیره دارد.

درخت مرکل

درخت مرکل یک ساختار داده در علم رمزنگاری است که برای تایید صحت داده‌های ذخیره‌شده یا ارسال‌شده استفاده می‌شود.

دفتر سفارش یا اوردربوک

دفتر سفارش محلی است که تمام سفارش‌های خرید و فروش درج‌شده توسط تریدرها در آن ذخیره و به‌نمایش گذاشته می‌شود.

دیوار فروش

شرایطی که در آن، یک سفارش محدود فروش بزرگ یا چندین سفارش محدود فروش در سطح قیمتی مشخصی گذاشته شده‌اند. به طوری که با انجام سفارش، عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد.

ذ

ذخیره‌سازی سرد یا آفلاین

ذخیره‌سازی آفلاین ارزهای دیجیتال، معمولا شامل کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، کیف‌پول‌های کاغذی، USB یا رایانه‌های آفلاین است.

ذخیره‌سازی گرم یا آنلاین

ذخیره آنلاین کلیدهای خصوصی که امکان دسترسی سریع‌تر به ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

ذخیره ارزش

ذخیره ارزش دارایی، کالا یا ارزی است که می‌توان آن را پس انداز کرد، بازیابی کرد و در آینده بدون از دست دادن ارزش مبادله کرد.

ر

رمزنگاری

رمزنگاری به معنای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها به کمک اعمال ریاضی و محاسباتی است که با هدف حفظ ایمنی و عدم دسترسی شخص ثالث به داده‌ها انجام می‌شود.

ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ

رکت (REKT)

کوتاه شده کلمه wrecked و بیانگر ضرر زیاد در معامله است. این مفهوم تقریبا هم‌ارز کلمه لیکویید شدن در بازار است.

رولاپ (Rollup)

رولاپ‌ها یکی از راهکارهای لایه دوم هستند که چندین تراکنش را جمع و آنها را به داده‌ای واحد تبدیل می‌کنند و درون یک بلاک جا می‌دهند.

راگ پول (Rug Pull‏)

راگ پول به نوعی کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره دارد که توسعه‌دهندگان یک پروژه آن را به حال خود رها کرده و با سرمایه‌ سرمایه‌گذران آن پروژه فرار می‌کنند.

ز

زنجیره جانبی یا ساید‌چین

ساید چین دفتر کلی مجزا در بلاک‌چین است که به موازات بلاک‌چین اصلی اجرا می‌شود و در آن مسیر دو طرفه‌ای بین زنجیره اصلی و جانبی وجود دارد.

ژ

س

ساتوشی ناکاموتو

نام مستعار فرد یا گروه خالق پروتکل بیت کوین است. هویت ساتوشی ناکاموتو تایید نشده است و مشخص نیست کدام فرد یا گروه پشت این ایده بوده است.

ساتوشی

ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین به ارزش ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

سوزاندن (Burn)

سوزاندن به معنای ارسال توکن‌ها یا کوین‌ها به یک آدرس عمومی فاقد کلید خصوصی است. این کار باعث حذف همیشگی این دارایی‌ها و کاهش عرضه کل می‌شود.

سایفرپانک

سایفرپانک‌ها گروهی از متخصصان کامپیوتر و ریاضیات هستند که از رمزنگاری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت در اینترنت استفاده می‌کنند.

سفارش کوه یخ

به سفارش‌هایی گفته می‌شود که در آن، حجم یک سفارش به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود تا مقدار کل سفارش اولیه مشخص نشود.

سفارش محدود (Limit Order)

با استفاده از لیمیت اوردر، تریدر می‌تواند قیمت مشخصی را برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال تعیین کند.

سفارش‌گذار یا مارکت‌میکر

در یک پلتفرم معاملاتی به کسی که سفارشی را برای خرید یا فروش ثبت می‌کند، سفارش‌گذار یا بازارساز می‌گویند.

سفارش بازار یا مارکت‌اوردر

خرید یا فروش ارز دیجیتال در صرافی و با بهترین قیمت فعلی است. سفارش‌های بازار دارای خریداران یا فروشندگانی هستند که تمایل به انجام معامله دارند.

سفارش‌بردار یا مارکت تیکر

در یک پلتفرم معاملاتی به فردی که یک سفارش ثبت شده برای خرید یا فروش را می‌پذیرد، سفارش‌بردار می‌گویند.

سختی استخراج

سختی استخراج معیاری برای سنجش میزان سخت بودن ماینینگ یک بلاک است. سختی بالای ماینینگ بدین معنی است که برای استخراج، نیاز به قدرت پردازشی بیشتر برای تایید تراکنش‌ها وجود دارد.

سختی شبکه

سختی شبکه پارامتری است که در شبکه‌های اثبات کار، میزان دشواری استخراج را نشان می‌دهد. به این معنا که ماینرها به طور میانگین چند بار باید تابع هش را برای یافتن یک بلاک رمزارز محاسبه کنند.

سید یا عبارت بازیابی

عبارات بازیابی مجموعه‌ای از کلمات هستند که می‌توان از طریق آنها کلید خصوصی را به دست آورد. از عبارات بازیابی برای دسترسی به کیف پول‌های رمزارز استفاده می‌شود.

سگویت

سگویت یک به‌روزرسانی در شبکه بیت کوین است که نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها را تغییر می‌دهد.

سلفیش ماینینگ

سلفیش ماینینگ شرایطی است که در آن ماینر بلاک جدیدی استخراج می‌کند، اما آن را در دسترس سایر ماینرها قرار نمی‌دهد. اگر این ماینر بتواند سریع‌تر از سایر ماینرها، بلاک‌های بعدی را پیدا کند، می‌تواند بزرگترین زنجیره عمومی را ایجاد کند، سایر بلاک‌های پیدا شده را باطل کند و توان انجام حمله داشته باشد.

سافت فورک

یک ارتقاء در پروتکل است که در آن فقط تراکنش‌های معتبر قبلی نامعتبر می‌شوند. اکثر سافت فورک‌ها از ماینرها می‌خواهند نرم‌افزار استخراج خود را ارتقا دهند.

سفارش بردار یا تیکر

سفارش بردار یا تیکر کسی است که تصمیم می‌گیرد سفارشی قرار دهد که سریعا با سفارش موجود در دفتر سفارش تطبیق پیدا کند.

ش

شت کوین

شت کوین به رمزارزهایی گفته می‌شود که ارزش بالقوه، کاربرد و استفاده خاصی ندارند.

شاردینگ

شاردینگ‌ یک رویکرد مقیاس‌پذیری است که با تفکیک بلاک‌چین به بخش‌های مختلف به نام شارد که شامل سابقه تراکنش‌ها و وضعیت‌های شبکه است، پردازش موازی را ممکن می‌سازد.

شیلینگ

به هواداری و تبلیغ پرشور از یک رمزارز یا ICO به‌منظور پامپ قیمت آن توکن، شیلینگ گفته می‌شود.

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ یک پروتکل لایه دوم در شبکه بیت کوین است که به منظور حل مسئله مقیاس‌پذیری بیت کوین ارائه شده است.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI مخفف عبارت Relative Strength Index و یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال است. از این اندیکاتور برای محاسبه مومنتوم بازار استفاده می‌شود.

شارد

بخش‌هایی از شبکه بلاک‌چین که هر کدام داده‌های خود را دارا هستند. به هر یکی از این بخش‌ها، شارد گفته می‌شود. کلمه Shard به معنی جزء کوچکی از یک مجموعه بزرگتر است.

شبکه آزمایشی (Testnet)

یک بلاکچین جایگزین که توسط توسعه‌دهندگان برای تست قابلیت‌هایی استفاده می‌شود که قصد پیاده‌سازی آنها در شبکه اصلی را دارند.

ص

صرافی متمرکز

صرافی‌های متمرکز (CEX) نوعی از صرافی ارزهای دیجیتال هستند که توسط شرکتی اداره می‌شود که سازوکار آن متمرکز بوده و یک شخص یا گروه مالک آن است.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز به گروهی از صرافی‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که امکان معامله رمزارزها را بدون دخالت واسطه فراهم می‌کند. کدهای این صرافی متن باز است و از طریق قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. در صرافی‌های غیرمتمرکز، برخلاف صرافی‌های متمرکز، سازنده صرافی هیچ کنترلی روی دارایی‌های کاربران ندارد.

صندوق قابل معامله (ETF)

ETF صندوقی متشکل از دارایی‌های مختلف مانند رمزارزهاست که قابلیت معامله در بورس دارد. ETF ها به عنوان ردیاب قیمت‌ توکن‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ض

ضرر ناپایدار

ضرر ناپایدار یا ناگهانی به میزان ضرر دلاری تامین کننده نقدینگی در استخرها گفته می‌شود که این ضرر، از طریق تغییر قیمت دلاری آن توکن نسبت به زمان سپرده‌گذاری آن محاسبه می‌شود.

ط

طرح پانزی

طرح پانزی یک روش کلاه‌برداری در سرمایه‌گذاری است که سود بسیار زیاد و ریسک بسیار کم وعده می‌دهد. در این نوع طرح‌ها، سودها از طریق پول‌های سرمایه‌گذاران جدید تامین می‌شود و به سرمایه گذاران قدیمی داده می‌شود و این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاران جدید هیچ سودی دریافت نخواهند کرد.

ظ

‏ظرفیت مخفی (Hidden Cap)

یک محدودیت ناشناخته برای مقدار پولی است که یک تیم انتخاب می‌کند تا از سرمایه گذاران در عرضه اولیه خود دریافت کند.

ع

‏عرضه در گردش (Circulating Supply)

فاکتوری است که تعداد کوین‌های در دست عموم را نشان می‌دهد.

عرضه اولیه کوین (ICO)

عرضه اولیه کوین یا ICO نوعی فرآیند جذب سرمایه یا فروش عمومی برای پروژهای کریپتویی جدید است. در این فرآیند از فروش اولیه رمز ارزها به‌عنوان ابزار جذب سرمایه استفاده می‌شود.

عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز (IDO)

عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز یکی از مدل‌های جذب سرمایه و فروش توکن در حوزه دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز است.

عرضه اولیه سهام (IPO)

IPO به فرآیندی اشاره دارد که یک شرکت خصوصی برای اولین بار سهام خود را در بازار بورس برای خرید به مردم عرضه می‌کند.

عرضه اولیه توکن (ITO)

مشابه با ICO است اما تمرکز آن بر روی عرضه توکن با کاربرد واقعی در نرم‌افزارها یا استفاده در اکوسیستم کریپتو است.

غ

غیرحضانتی (Non-custodial)

به‌طور کلی به حالتی گفته می‌شود که کلید خصوصی سرویس یا پلتفرم در اختیار کاربر قرار داشته باشد.

غیرقابل استخراج

برخی از رمزارزها با استفاده از مکانیسم‌هایی که ارزهای قابل استخراج به‌وجود می‌آیند، ایجاد نمی‌شوند. این رمزارزها با فرایندهایی مثل کنترل تورم سالانه از طریق استیکینگ به‌وجود می‌آیند.

ف

فاست

فاست سیستم کسب درآمد ارز دیجیتال است که در ازای انجام امور و وظایف مشخص به کاربران پاداش‌هایی در قالب رمزارزها می‌دهد.

فومو (FOMO)

فومو به‌معنای ترس جا ماندن از بازار و از دست دادن فرصت‌های سودساز است که معمولا به خرید در قله قیمت و متضرر شدن می‌انجامد.

فورک

فورک به معنای جداسازی زنجیره و ایجاد نسخه‌ای دیگر از بلاکچین است که پس از آن، هر دو بلاکچین به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بعضی فورک‌ها منجر به جداسازی زنجیره‌ها نمی‌شوند و صرفا باعث بهبود در زنجیره فعلی می‌شوند.

فاد (FUD)

FUD مخفف کلمات Uncertainty ،Fear و Doubt است که بیشتر در بازار خرسی دیده می‌شود. در این شرایط معامله‌گران برای جلوگیری از ضرر بیشتر و از روی ترس، اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند.

فول نود

نودهایی که به منظور نظارت و اعمال تغییرات مد نظر خود، کل تاریخچه بلاکچین را دانلود می‌کنند.

فیشینگ

یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های حملات سایبری است. این حملات در دنیای کریپتوکارنسی‌ها نیز بسیار متداول هستند.

ق

قابل تعویض (Fungible)

مفهوم Fungible به قابل‌تعویض بودن یک رمز ارز اشاره دارد. قابلیت تعویض به معنی قابلیت حفظ کردن ارزش استاندارد کریپتوی مورد نظر است. به علاوه، این رمزارز باید قابلیت پذیرش یکنواخت را نیز داشته باشد. بدین معنا که تاریخچه این ارز دیجیتال، نباید بر روی ارزش کنونی‌اش تاثیر بگذارد و قیمت هر واحد از آن یکسان باشد. تمام ارزهای دیجیتال به غیر از‌NFTها، از این نوع هستند.

قرارداد خرید (Long)

وضعیتی که در آن تریدر، یک ارز دیجیتال را با این انتظار می‌خرد که بعدا آن را با قیمت بالاتری بفروشد.

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند پروتکل کامپیوتری است که برای تسهیل، تایید یا اجرای تراکنش‌ها و فرایندها در بلاک چین بدون دخالت اشخاص ثالث طراحی شده است.

قفل زمانی یا تایم لاک

تایم لاک شرایطی است که طی آن، تراکنش فقط درصورت قرار گرفتن در شرایط مدنظر پردازش می‌شود و اگر شرایط مدنظر مهیا نباشد، تراکنش بلوکه باقی می‌ماند.

ک

کوین

کوین، رمزارزی است که بلاکچین مستقل خود را دارد.

کیف پول یا ولت

برای نگهداری ارزهای دیجیتال از یک کیف پول مخصوص به نام Wallet یا ولت ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم. کیف پول ارزهای دیجیتال یک برنامه نرم افزاری یا دستگاهی است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با بلاکچین‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

کیف پول سرد یا آفلاین

کیف پول سرد از روش ذخیره‌سازی آفلاین و بدون نیاز به اینترنت استفاده می‌کند و تنها برای ارسال و دریافت دارایی نیازمند اتصال به اینترنت است.

کیف‌پول سخت افزاری

کیف‌پول سخت افزاری یک دستگاه کوچک و فیزیکی است که با یک پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شود. کیف‌پول‌های سخت افزاری دارای یک فضای ایزوله هستند که انحصارا برای ذخیره کلید خصوصی و عمومی رمز ارزها تولید می‌شوند.

کیف‌پول موبایلی

کیف پولی که روی یک گوشی نصب می‌شود. به این نوع کیف پول‌ها، ولت‌های گرم گفته می‌شود. چون برای کار کردن به اینترنت متصل می‌شوند و کلیدهای خصوصی شما در موبایل ذخیره می‌شوند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک مکانیزم آفلاین برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. این والت‌ها در کنار کیف پول‌های سخت افزاری، به عنوان ولت سرد شناخته می‌شوند. کیف پول کاغذی بر روی یک تکه کاغذ پرینت می‌شود و شامل کلید خصوصی، عمومی و کدهای QR است که برای ارسال تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

کلید خصوصی (Private Key)

کلید خصوصی به رشته‌ای از ارقام و حروف گفته می‌شود که هنگام ساخت آدرس کیف پول تولید شده و مانند رمز عبور یا کد دسترسی عمل می‌کنند. کلید خصوصی نوعی رمزنگاری است که به کاربران اجازه دسترسی به رمز ارزهایشان را می‌دهد.

کندل استیک

کندل استیک یا نمودار شمعی روشی گرافیکی برای نمایش تغییرات قیمت در طول زمان است. هر کندل قیمت باز شدن، کم‌ترین قیمت، بیشترین قیمت و قیمت بسته شدن را نمایش می‌دهد. نمودارهای کندل استیک رایج‌ترین نوع نمودار در تحلیل تکنیکال هستند.

کارمزد تراکنش

هزینه استفاده از بلاک چین برای انجام تراکنش است. زمانی که شما یک رمز ارز را از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌کنید، باید کارمزد شبکه را پرداخت کنید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)

یکی از آژانس‌های مستقل دولت فدرال ایالات متحده است که مسئول اعمال قوانین فدرال، پیشنهاد وضع قوانین جدید و نظارت بر صنعت اوراق قرضه، بورس، بازار معاملات آتی و اختیار، صرافی‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط است.

گ

گاو

گاوها افرادی هستند که نسبت به افزایش قیمت‌ها خوش‌بین هستند.

گس

گس کارمزد و سوخت شبکه اتریوم است که برای انجام قراردادها باید پرداخته شود. این مبلغ در واقع هزینه توان محاسباتی برای انجام تراکنش‌هاست.

گس لیمیت

گس لیمیت حداکثر میزان گس است که کاربران برای انجام یک تراکنش مایل به پرداخت آن هستند و توسط خود شبکه مشخص می‌شود.

گره یا نود

گره در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین به هر کامپیوتر یا کاربری که در شبکه مسئولیتی بر عهده دارد، گفته می‌شود. هر گره در شبکه بلاکچینی یک نقطه ارتباطی است. نودهای شبکه به چهار دسته تقسیم می‌شوند: نود کامل، سوپر نود، نود ماینر و نود سبک.

ل

لوریج یا اهرم

لوریج یا اهرم یک ابزار معاملاتی است که تریدر با استفاده از آن می‌تواند دارایی خود را چند برابر کرده تا با سرمایه بالاتری در بازار خرید و فروش انجام دهد.

لایه صفر

لایه صفر شامل سخت‌افزار، پروتکل‌ها، اتصالات و سایر اجزایی است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت بلاکچین‌های لایه یک را می‌دهد.

لایه یک

شبکه یا بلاکچین لایه ۱ نام دیگری برای پروتکل‌های پایه‌ای مانند بیت کوین، اتریوم است. زمانی یک پروتکل، لایه ۱ نامیده می‌شود که تراکنش‌ها را در بلاک چین خودش پردازش و نهایی‌سازی کند.

لایه دو

راهکار لایه ۲ به شبکه‌ای گفته می‌شود که برای افزایش مقیاس پذیری شبکه زیربنایی آن ایجاد شده است در حالیکه این شبکه‌ها امنیت را از شبکه اصلی به ارث می‌برند.

لیست شدن

به فرآیند اضافه شدن یک رمز ارز به لیست معاملاتی یک صرافی ارز دیجیتال Listing یا لیست شدن می‌گویند

لاک دراپ

لاک دراپ‌ها همان نوعی ایردراپ است که کاربران باید به آن متعهد باشند تا بتوانند توکن‌های رایگان را دریافت کنند. در Lockdrop، شما یک توکن را به مدت مشخص استیک می‌کنید و سپس توکن‌های استیک شده و توکن دیگری را پس از عرضه دریافت می‌کنید.

لغزش یا اسلیپیج

اسلیپیج به معنای اجرای سفارش در حال انتظار با نرخی متفاوت از نرخ مورد انتظار یا مشخص‌شده توسط کاربر است. لغزش یا اسلیپیج عموما به دلیل نوسان بازار یا کمبود نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز رخ می‌دهد.

م

مرورگر بلاک

مرورگر بلاک/ بلاکچین ابزاری برای جستجو در فضای بلاکچین است که به کمک آن می‌توان تراکنش‌های انجام‌ شده و اطلاعات مربوط به آنها را رصد کرد.

مکانیزم اجماع

توافق شرکت‌کنندگان بر سر وضعیت فعلی شبکه مکانیزم یا الگوریتم اجماع نامیده می‌شود. از مهم‌ترین الگوریتم‌های اجماع می‌توان به اثبات کار و اثبات سهام اشاره کرد.

معاملات روزانه

معاملات روزانه (Day Trading) همانطور که از نامش پیداست، به معاملاتی گفته می‌شود که در طول یک روز و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه انجام می‌گیرد. معاملات روزانه به‌عنوان خرید و فروش کالای مشخصی در یک روز معاملاتی واحد تعریف می‌شود.

میانگین هزینه دلار (DCA)

میانگین هزینه دلار یکی از انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری است که مطابق آن سرمایه‌گذار، کل مبلغ مورد نظرش را فارغ از قیمت دارایی به مقادیر معینی تقسیم و در فواصل زمانی مشخص اقدام به خرید دارایی می‌کند.

ماشین مجازی اتریوم

EVM یا ماشین مجازی اتریوم وضعیت هر بلاک اتریوم را نشان می‌دهد. این ماشین به‌صورت بی‌وقفه کار می‌کند و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز را روی این شبکه امکان‌پذیر می‌کند.

ماهی (Fish)

ماهی به کسی می‌گویند که مقدار ناچیزی ارز دیجیتال دارد و اغلب تحت تاثیر نهنگ‌هایی است که بازار را بالا و پایین می‌برند.

ماژول امنیتی سخت افزار

ماژول امنیتی سخت افزاری یک پردازشگر فیزیکی است که دارای یک یا چند چیپ پردازشگر است و برای تامین امنیت کلیدهای دیجیتالی، رمزنگاری داده‌ها و ایجاد امنیت بالا برای احراز هویت‌های رمزنگاری شده به کار می‌رود. HSMها توسط شرکت‌های بزرگ برای محافظت از دیتاهای تاییدشده و تراکنش‌ها استفاده می‌شوند.

مارجین کال

به حالتی گفته می‌شود که در آن ارزش حساب سرمایه‌گذار به کمتر از مقدار مارجین تعیین‌شده می‌رسد.

معامله مارجین

در معاملات مارجین فرد از صرافی مبلغی را قرض می‌کند تا یک رمزارز را معامله کند.

ممپول (Mempool)

ممپول جایی است که در آن تراکنش‌های تاییدنشده رمزارزها در هر شبکه قرار دارد. این کوین‌ها منتظر تایید هستند تا وارد بلاک جدید شوند.

متامسک

متامسک یک کیف‌پول آنلاین است که به کاربران امکان مدیریت، انتقال و دریافت رمز ارزها را می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک افزونه به مرورگرها متصل شود.

ماینر

مشارکت‌کنندگان در فرایند استخراج یک شبکه بلاکچینی را ماینر می‌گویند.

مزرعه استخراج

مزرعه استخراج به تعدادی ماینر گفته می‌شود که به دلایل مختلف از جمله مصرف بهینه انرژی و بالاتر رفتن شانس استخراج، با هم کار می‌کنند. در مزارع پاداش استخراج بین ماینرها تقسیم می‌شود.

ماهی

این اصطلاح که به سرمایه‌گذاران کوچک در بازار کریپتو گفته می‌شود.

مینت یا ضرب کوین

مینت در دنیای ارزهای دیجیتال به فرایند ضرب و صدور کوین‌های جدید گفته می‌شود که این اتفاق از طریق اعتبارسنجی داده‌ها، ایجاد بلاک‌های اتفاق می‌افتد.

ماه

یک اصطلاح رایج بین جامعه رمزارزها است و به وضعیتی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال دارای روند صعودی ادامه‌دار باشد

متن باز (Open Source)

متن باز بودن رویکردی است که امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات را در راستای رسیدن به یک نتیجه بهتر فراهم می‌کند.

معاملات آپشن

معاملات آپشن یک گزینه یا آپشنی به تریدر می‌دهد تا در آینده یک دارایی را بدون توجه به قیمت دارایی در زمان سر رسید و با قیمت از پیش توافق‌شده بخرد یا بفروشد.

معادل‌سازی قیمت یا پگ

Peg یا معادل‌سازی قیمت به معنی مساوی نگه داشتن قیمت یک رمزارز با ارز، کالا یا دارایی دیگری است. هدف اصلی توکن‌های Peg شده این است که امکان مبادله دارایی نظیر آن را روی بلاکچین مقصد فراهم کنند.

موجودی کل

به تعداد کل رمزارزهایی گفته می‌شود که در حال حاضر موجود است، منهای مقداری که با تایید تیم سوزانده شده‌اند.

ن

نهنگ

نهنگ به سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که با خرید یا فروش حجم زیادی از ارزش بازار، باعث افزایش یا کاهش شدید قیمت می‌شوند.

نمودار عمق

نمودار عمق ابزاری است که میزان عرضه و تقاضا را در یک رنج قیمتی و در مدتی مشخص نشان می‌دهد. این نمودار نقطه‌ای را نشان می‌دهد که در آن بازار به احتمال زیاد معامله را می‌پذیرد.

نقدینگی

به حجم یک ارز دیجیتال که در یک صرافی برای خرید و فروش وجود دارد، نقدینگی گفته می‌شود.

نانس

کلمه Nonce مخفف عبارت Number Used Once به‌معنی عددی است که فقط یک بار استفاده می‌شود. هنگامی که یک تراکنش توسط ماینر هش می‌شود، یک عدد دلخواه که فقط یک بار استفاده می‌شود یا نانس، تولید می‌شود.

نقشه راه

نقشه راه، مسیر توسعه‌ یک پروژه از ابتدا تاکنون و اهداف آتی آن پروژه است که در قالبی گرافیکی برای هر محصول ارائه می‌شود.

و

وام فلش

وام سریع یا فلش لون، نوعی وام است که نیاز به وثیقه‌گذاری ندارد و در پروتکل‌های دیفای به‌خصوص در اکوسیستم اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولیدیتور یا تایید کننده

ولیدیتورها در بلاکچین‌های اثبات سهام افرادی هستند که در تایید بلاک‌ها مشارکت می‌کنند. در یک شبکه اثبات سهام، تراکنش‌ها تنها در صورتی تکمیل می‌شوند که توسط یک ولیدیتور تایید شده باشند.

وستینگ

به دوره زمانی‌ که طی آن توکن‌ها به مرور آزاد می‌شوند، وستینگ یا قفل‌شدن توکن (Token Lock-up) گفته می‌شود.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار شبکه اتریوم، دومین رمزارز بزرگ از نظر حجم بازار در دنیاست. بوترین همچنین یکی از بنیان‌گذاران مجله بیت کوین است.

واچ لیست

یکی از ویژگی‌های وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند، فهرستی از ارز دیجیتال‌های محبوب خود را ایجاد کنند.

وب ۳.۰

وب ۳ به نسل جدید اینترنت گفته می‌شود که با تکیه بر هوش مصنوعی روی شبکه غیرمتمرکز بلاکچین ایجاد می‌شود و هیچ‌ فرد یا نهادی مالکیت و کنترل آن را در دست ندارد.

وایت پیپر یا مقاله سفید

وایت پیپرها هدف و تکنولوژی پشت یک پروژه را توضیح می‌دهند. آنها معمولا شامل وضعیت، نمودارها و دلایل قانع کننده‌ای هستند که سرمایه‌گذاران را مجاب به خرید رمزارز مربوطه می‌کند. ارائه وایت پیپر یک مرحله اساسی برای یک استارتاپ کریپتویی، برای اثبات حرفه‌ای و قانونی بودن پروژه است و همچنین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تفاوت‌های پروژه با رقبای خود را درک کنند.

وِی (Wei)

کوچکترین واحد اتریوم است. هر اتر شامل هزار میلیون میلیارد وی است. این بخش‌پذیری درست مانند ساتوشی در شبکه بیت کوین است.

ه

هاوینگ

هاوینگ رویدادی ضد تورمی در بلاکچین است که در آن، پاداش استخراج بلاک‌های جدید نصف می‌شود. این کار باعث کاهش میزان عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کوین می شود.

هارد فورک

هاردفورک یکی از انواع فورک است که منجر به تغییر بنیادی در پروتکل اصلی شبکه می‌شود؛ به گونه‌ای که عملکرد شبکه قدیمی و شبکه جدید از هم متفاوت خواهد شد.

هش

هش یا هشینگ فرایند تبدیل داده‌ها یا رشته‌ای از کاراکترها به مقادیر دیگر است.

هش ریت

هش ریت واحدی است که عملکرد دستگاه ماینر و قدرت پردازاش آن را در قالب استاندارد هش بر ثانیه نشان می‌دهد.

هودل

هودل نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه خود را فارغ از تغییرات قیمت و تغییرات بازار، برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید. این اصطلاح اولین بار به دلیل اشتباه تایپی‌ به جای تایپ کلمه هولد در یکی از انجمن‌های بیت کوین معروف شد.

هایپرلجر

هایپرلجر یک پروژه حمایتی از بلاک‌چین‌های متن‌باز و ابزارهای مرتبط با بلاک چین است که در سال ۲۰۱۵ و توسط بنیاد لینوکس شروع به کار کرد. هدف این پروژه، پشتیبانی از توسعه‌های جمعی دفترکل‌های توزیع‌شده مبتنی بر بلاک چین است.

همتا به همتا (P2P)

مبادلات همتا به همتا زمانی انجام می‌شود که دو نفر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مستقیما با یکدیگر در تعامل باشند. در این نوع مبادله، خریداران و فروشندگان در یک وب سایت که به عنوان صرافیP2P یا بازار P2P نیز شناخته می‌شود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

ی

ییلد فارمینگ

ییلد فارمینگ به قرض‌دهی یا استیک کردن رمزارزها در استخرهای نقدینگی و دریافت پاداش اشاره دارد که یکی از شیوه‌های کسب سود از طریق دیفای است.