دنیای اقتصاد رمزارز ها به پایان پنجمین ماه سال ۲۰۱۸، پس از یک سال صعودی تماشایی در ۲۰۱۷، نزدیک می شود. پنج ماه گذشته به شکلی خارق العاده، اگر با ارزش بازار بسنجیم، نزولی بود اما توان پردازشی دارایی های دیجیتال، بالاخص رمزارز های الگوریتم SHA-256، به طور آشکار رو به افزایش است. امروزه استخراج کنندگان الگوریتم SHA-256 بزرگ ترین شبکه رایانشی را با ابر کامپیوتر های خود، از زمان ظهور اینترنت خلق نموده اند.

استخراج SHA-256 بزرگ ترین نظام رایانشی جهان را خلق نموده است

SHA 256 و ورود صنعت کامپیوتر به عصر اگزاهش
SHA-256 mining has created the biggest computational system in the world

به شرح ارزجو و به نقل از پایگاه خبری بیت کوین، همیشه در مورد ارزش کنونی رمزارز ها یا مقدار برقی که معدنچیان برای استخراج هر بلاک در پهنه بلاکچین های عمومی مصرف می کنند، بسیار حرف و حدیث وجود دارد. با این حال، معمولا از توان بالای رایانشی که دستاورد روزانه این شبکه ها است، چیزی نمی شنویم. از آغاز پیدایش شبکه اصلی بیت کوین در سال ۲۰۰۹، و هزاران شبکه ی دیگرِ الگوریتم SHA-256 تا کنون، پیشرفتی چشمگیر در رایانش در مقیاس اگزا (اگزا یا Exa برابر با ۱۰ به توان ۱۸ است) پدید آمده است.

رمزارز های الگوریتم SHA-256 توسط رایانه های استخراج کننده پردازش می شوند. سرعتی که این استخراج کنندگان می توانند طی آن عملیات هش (یک مسئله پیچیده ریاضی) را به پایان برسانند، به اصطلاح نرخ هش (Hashrate) خوانده می شود. وقتی یک استخراج کننده ی انفرادی یا یک استخر استخراج سازمان یافته از نرخ هش بالا تری بهره مند باشد، احتمال کسب پاداش بلاک بعدی برای آن ها افزایش می یابد. ترکیب پاداش ها و سودآوری رمزارز ها، منجر به خلق یکی از بزرگ ترین شبکه های رایانشی شده که تا کنون وجود داشته است.

دانشمندان انتظار شکسته شدن عصر اگزاهش توسط کامپیوتر ها را داشتند، به لطف شبکه رمزارز های SHA-256 این رکورد ۲ سال زود تر شکسته شد

رایانش در مقیاس اگزا به سیستمی اطلاق می شود که می تواند پردازشی بیش از یک Exaflop در ثانیه انجام دهد – این میزان برابر با ۱ میلیارد محاسبه عددی در ثانیه است. پیشتر در ماه مه سال ۲۰۱۳، شبکه بیت کوین توانست از مرز یک Exaflop فراتر برود. این سرعت در آن زمان شش تا هشت برابر بیشتر از مجموع سرعت ۵۰۰ ابر رایانه موجود در جهان بود. اکنون نرخ هش بیت کوین بیش از ۳۰ تا ۳۵ اگزاهش یا بیش از ۳۰ میلیارد گیگاهش بر ثانیه بوده و همین نرخ در شبکه بیت کوین کش معادل ۳ تا ۵ اگزاهش یا ۵ میلیارد گیگاهش بر ثانیه می باشد.

بیشتر بدانید: ۴۰۰ هزار تلاش در یک روز برای سوءاستفاده از توان پردازشی شما

استخراج رمزارز های SHA 256 و ورود صنعت کامپیوتر به عصر اگزاهش
Computer Scientists Expected Computers to Break the ‘Exahash Era’ in 2018, SHA-256 Cryptocurrency Networks Broke the Record Two Years Before the Predicted Date

در سال ۲۰۰۹ وقتی ابر کامپیوتر شرکت IBM، به اسم Roadrunner توانست رکورد یک Petaflop (معادل ۱۰۱۵ عملیات در ثانیه) را بشکند، دانشمندان صنعت کامپیوتر برآورد کردند رایانش در مقیاس اگزا در سال ۲۰۱۸ پا به منصه ظهور خواهد گذاشت. دست بر قضا، ابر کامپیوتر Roadrunner دقیقا همان سالی که ساتوشی شبکه بیت کوین را برای اجرای توافق ناکاموتو راه اندازی نمود، از Petaflop پیشی گرفت؛ اما شبکه بیت کوین در ۲۰۱۶ و بیت کوین کش در اواخر ۲۰۱۷ هر دو، از مرز ۱ اگزافلاپ گذشتند، همین طور که هر دو شبکه از همان زمان تا کنون به توان پردازشی خارق العاده ای دست یافته اند. شبکه های بیت کوین و بیت کوین کش بیش از ۳/۲ مجموع نرخِ هش بین تمام رمزارز های الگوریتم SHA-256 موجود را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت کوین در فضا: مصاحبه ای با مدیر ارشد Miner One

ورود صنعت کامپیوتر به عصر اگزاهش
The World’s Strongest Computational Networks Has No Government or Corporate Backing, Just Miners Voluntarily Processing Blocks for an Incentive

قدرتمند ترین شبکه رایانشی دنیا هیچ حامی دولتی یا مالی ندارد؛ غیر از معدنچیان داوطلبی که پردازش بلاک ها را برای انگیزه های خود انجام می دهند

این حقیقت که توافق ناکاموتو رمزارز ها را به عصر اگزاهش وارد نموده واقعا حیرت انگیز است، به خصوص با در نظر گرفتن اینکه پشت این عملیات هیچ دولت یا سازمانی وجود ندارد. تولید کنندگان ASIC و معدنچیانِ به دنبال سود، این توان پردازشی رایانشی را به سطوح رکورد شکنی رسانده اند که دستاوردی چشمگیر در مهندسی کامپیوتر به شمار می رود.

استخراج رمزارز های SHA 256

اگر روزی فرا رسد که شبکه های SHA-256 از مرز ۵۰۰ اگزاهش بگذرند، آنگاه توان پردازشی، شاهد ورود این شبکه ها به عصر زتاهش خواهد بود. با نصب تراشه های ۱۰ و ۷ نانو متری در ریگ های استخراج تا اواخر سال جاری، نرخ هش احتمالا باز هم فراتر خواهد رفت. خوشمان بیاید یا نه، معدنچیان نوعی رابطه همزیستی با توافق ناکاموتو برقرار نموده اند که به پیشرانی بدل گردیده و حدود رایانش را تا اوج عصر اگزاهش رسانده است. اگر چه بازار این صنعت چند ماه گذشته را در افول سپری نموده است، اما معیار های مذکور حاکی از این است که بسیاری افراد باور بر قدرت این تکنولوژی در بلند مدت را داشته، و ماه به ماه و به صورت مستمر در حال شکستن رکورد های رایانش هستند.