متاسفانه به دلیل افزایش شدید محبوبیت رمزارز ها در سال پیش و عطش بسیاری از علاقه مندان به استخراج رمزارز ها، شرکت های بزرگ تولید کننده GPU (Chipset اصلی کارت های گرافیکی) از جمله Nvidia و AMD هم به دلیل افزایش تقاضا و عرضه محدود و نیز سود بیشتر، قیمت کارت های گرافیکی خود را به شدت افزایش دادند. ولی باز هم مدل هایی هستند که در کنار قیمت مناسب، توان پردازشی مناسبی را جهت استخراج رمزارز ها ارائه می کنند.

 

با وجود این که قیمت رمزارز ها از ابتدای سال ۲۰۱۸ کاهش چشم گیری داشته است، ولی بر هیچ کس پوشیده نیست که هنوز تب و تاب رمزارز ها و هیاهوی کسب درآمد و ثروتمند شدن با آن ها بسیار داغ است. یکی از روش های کسب درآمد از رمزارز ها که از ابتدای پیدایش آنها تا کنون جزو پرطرفدار ترین و جذاب ترین روش ها بوده است، استخراج آن هاست. شاید استخراج رمزارز ها دیگر مانند گذشته آن چنان سود آور نباشد، ولی باز هم در مقایسه با بسیاری از روش های دیگر، بسیار آسان تر، لذت بخش تر و کم ریسک تراست.

بسیاری از رمزارز هایی که از الگوریتم گواه اثبات کار (proof of work یا POW) برای ساخت بلاک های جدید استفاده می کنند را می توان حتی با کامپیوتر های خانگی قدرتمند نیز استخراج کرد (رمزارز هایی چون اتریوم، مونرو و …). البته به دلیل رقابت بسیار شدید در عرصه استخراج رمزارز ها، تقریبا باید فکر استخراج با کامپیوتر شخصی تان را از سر بیرون کرد و به فکر تهیه سخت افزار های خاص (مخصوصا برای رمزارزی چون بیت کوین) یا تهیه یک ریگ ماینینگ متشکل از چندین کارت گرافیکی بسیار قدرتمند بود.

مهم ترین معیارهای انتخاب کارت‌های گرافیکی (GPU) برای استخراج

بهترین معیار برای مقایسه قدرت مدل های مختلف GPU، مقایسه “هش ریت” (Hashrate) آن هاست که با واحد هایی چون H/s (هش بر ثانیه)، KH/s (کیلوهش بر ثانیه) و … نمایش داده می شود. برای یک استخراج موفق بهتراست سخت افزار هایی تهیه کنید که حداقل ۲۰ MH/s (20 مگا هش بر ثانیه) برای شما بازدهی داشته باشند.

یکی دیگر از تاثیر گذارترین معیار ها در انتخاب کارت های گرافیکی مخصوص استخراج، حافظه آن هاست. هر چقدر حافظه یک GPU بیشتر باشد، بازدهی بیشتری را به ارمغان می آورد.

از طرف دیگر هر چقدر توان برق مصرفی یک GPU نیز کمتر باشد، به دلیل هزینه برق کمتر سود بیشتری را عاید شما می کند.

به عبارت دیگر هر چه یک کارت گرافیکی GPU قدرت پردازشی بیشتر، حافظه بیشتر و مصرف برق کمتری داشته باشد، گزینه مناسب تری برای استخراج است.

در این مقاله سعی کرده ایم تا پنج کارت گرافیک (GPU) بسیار قدرتمند و با قیمت تقریبا مناسب را به شما معرفی کنیم.

 

مصرف برق پایین، هش ریت بالا

 مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۵۰۶ MHz
حافظه ۸ GB GDDR5
فرکانس حافظه ۸ Gbps
پین اتصال به پاور ۱ x 6-pin
توان برق مصرفی ۱۵۰ W  
پورت های خروجی ۳ x DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0, DL-DVI

نکات مثبت:

  • هش ریت خوب با مصرف پایین برق
  • حافظه بالا

نکات منفی:

  • قیمت بالا (حدود ۵۰۰ – ۶۰۰ دلار)

کارت گرافیک  Nvidia GTX 1070 نه تنها برای گیمر ها، بلکه برای استخراج کنندگان نیز یک مدل کاملا حرفه ای محسوب می شود. این کارت گرافیک بدون مصرف برق بسیار بالا می تواند تا ۳۰ مگاهش بر ثانیه (۳۰ MH/s) پردازش کند. مخصوصا از آن جایی که مصرف برق این کارت گرافیک نیز زیاد بالا نیست، درصد سود آوری آن بسیار بالا است.

البته یک نکته بزرگ بسیار منفی درباره این مدل قیمت بالای آن است. این مدل نیز مانند بسیاری از GPU ها سری جدید Nvidia قیمتی سرسام آور دارد. به همین دلیل اگر به فکر کسب درآمد و سودآوری با این کارت گرافیک هستید، باید سرمایه اولیه زیادی نیز اختصاص دهید (مخصوصا اگر بخواهید یک ریگ چند تایی با این کارت گرافیک تشکیل دهید). به هر حال اگر بتوانید این هزینه را تقبل نمایید، Nvidia GTX 1070 در حال حاضر بهترین کارت گرافیک برای استخراج محسوب می شود.

پیروزی در میدان رقابت استخراج با GPU ی پر قدرت AMD Radeon RX580

 

 مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۲۵۷ MHz
حافظه ۸GB GDDR5
فرکانس حافظه ۸ Gbps
پین اتصال به پاور ۱ x 8-pin, 1 x 6-pin
توان برق مصرفی ۱۸۵W
پورت های خروجی ۱ DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0

نکات مثبت:

  • سیستم سرمایشی بسیار خوب (خنک کنندگی بالا)
  • قیمت مناسب تر (شروع از تقریبا ۳۸۰ دلار)

نکات منفی:

  • کمیاب در بازار (به دلیل محبوبیت زیاد در بین جامعه استخراج کنندگان)

کارت گرافیک قدرتمند AMD Radeon RX 580 یکی از محبوب ترین و قدرتمند ترین کارت های گرافیک برای استخراج است و به دلیل فروش بالا شاید پیدا کردن آن در بازار کمی سخت باشد.

این محبوبیت بی دلیل نیست و این مدل معمولا تا ۲۹ MH/s توان پردازشی مفید می دهد. مصرف برق آن نیز طوری نیست که هزینه زیادی را در بر داشته باشد. به علاوه، قیمت آن نیز در مقایسه با مدل Nvidia GTX 1070 بسیار ارزان تر است (در حدود ۱ میلیون تومان تفاوت قیمت).

AMD Radeon RX 480

کارت گرافیکی قدیمی که هنوز هم در دنیای استخراج حرفی برای گفتن دارد.

مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۱۲۰ MHz
حافظه ۸GB GDDR5
فرکانس حافظه ۸Gbps
پین اتصال به پاور ۱ x 8-pin, 1 x 6-pin
توان برق مصرفی ۱۵۰W
پورت های خروجی ۱ DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0

نکات مثبت:

  • قیمت مناسب
  • قدرت بالا در استخراج

نکات منفی:

  • کمیاب در بازار (به دلیل محبوبیت زیاد در بین جامعه استخراج کنندگان)

 اگر می خواهید کارت گرافیکی برای استخراج بخرید ولی سرمایه زیای برای شروع ندارید، مدل AMD RX 480 انتخاب فوق العاده ای است. از آنجا که این مدل از AMD Radeon RX 580 قدیمی تر است، تقاضا نیز برای آن بسیار کمتر است و به همین دلیل برای پیدا کردن آن در بازار ممکن است دچار دردسر شوید.

ولی با وجود قدیمی بودن، این مدل با ۸GB حافظه GDDR5 و مصرف نه چندان بالا، توان پردازشی معادل ۲۸ MH/s را در اختیار شما قرار می دهد.

البته اگر باز هم به دنبال محصول ارزان تری هستید، این مدل یک نسخه با حافظه ۴GB نیز دارد که می توانید آن را تهیه کنید.

AMD Radeon RX Vega 56

کارت گرافیکی با راندمان بسیار بیشتر در مقایسه با قیمت و مشخصات فنی آن

مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۱۵۶ MHz
حافظه ۸GB HBM2
فرکانس حافظه ۸۰۰ MHz
پین اتصال به پاور ۲ x 8-pin
توان برق مصرفی ۲۱۰W
پورت های خروجی ۳ x DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0

 نکات مثبت:

  • قدرت بالا در استخراج

نکات منفی:

  • مصرف برق بسیار زیاد
  • داغ شدن و تولید حرارت بالا

از نظر نسبت راندمان به قیمت، در حال حاضر AMD Radeon RX Vega 56 یکی از با صرفه ترین کارت های گرافیکی موجود در بازار است. نکته جالب در مورد این مدل این است که شاید این کارت گرافیک در دنیای بازی های رایانه ای در مقایسه با کارت های قدرتمندی چون GTX 1070 از محبوبیت کمتری برخوردار باشد، ولی با استناد به اطلاعات بسیاری از Benchmark های انجام شده در اینترنت، این مدل در استخراج برخی از رمزارز ها حتی از Nvidia GTX 1070 نیز بهتر عمل می کند.

هر چند باید توجه داشته باشید که به دلیل مصرف برق بسیار بالا، بسیاری از رمزارز های استخراج شده را باید خرج هزینه برق مصرف شده توسط این کارت نمایید.

 

Nvidia GTX 1080 Ti

یک کارت گرافیک گران قیمت، ولی بسیار پر قدرت

مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۴۸۰ MHz
حافظه ۱۱GB GDDR5X
فرکانس حافظه  ۱۱ GHz
پین اتصال به پاور ۱ x 6-pin, 1 x 8-pin
توان برق مصرفی ۲۵۰W
پورت های خروجی ۳ x DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0

نکات مثبت:

  • قدرت بسیار بالا در استخراج
  • هش ریت بسیار بالا

نکات منفی:

  • مصرف برق بسیار زیادو هزینه بر
  • قیمت بسیار گران

تا زمانی که مدل های جدید کارت گرافیک های مخصوص استخراج Nvidia (از جمله Turing و Volta) عرضه شوند، کارت های سری GTX شرکت Nvidia همچنان در صدر لیست انتخابی استخراج کنندگان در سال ۲۰۱۸ قرار خواهند داشت.

کارت های سری GTX، علاوه بر این که انتخاب بسیار فوق العاده ای برای گیمر ها هستند، برای استخراج کنندگان نیز سری بسیار محبوبی به شمار می روند. مدل  GTX 10808 Ti نیز جزو پر قدرت ترین کارت های گرافیکی مخصوص استخراج به شمار می رود.

البته قیمت آن بسیار گران است و مصرف برق بسیار بالایی دارد. به همین دلیل برای تهیه آن نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارید و مدت زیادی هم طول می کشد تا بتوانید هزینه برق آن را پرداخت کرده و سود واقعی خود را به دست آورید.

این مدل GPU تا ۳۲ MH/s به شما هش ریت می دهد. در حال حاضر شاید اگر قیمت GTX 1080 Ti انقدر بالا نبود و مصرف برق کمتری نیز داشت، گوی رقابت را از تمام رقبای خود ربوده بود و تمام استخراج کنندگان این مدل را خریداری می کردند. مخصوصا از آن جا که این کارت گرافیک بین گیمر های حرفه ای نیز یکی از محبوب ترین هاست و به راحتی می توانید در صورت پشیمان شدن آن را بفروشید.

Nvidia GTX 1070 Ti

یک به روز رسانی موفق برای مدل ۱۰۷۰

مشخصات فنی

فرکانس پردازشی ۱۶۰۷ MHz
حافظه ۸GB GDDR5
فرکانس حافظه  ۸GHz
پین اتصال به پاور ۱ x 6-pin, 1 x 8-pin
توان برق مصرفی ۱۸۰W
پورت های خروجی ۳ x DisplayPort 1.4, 1 x HDMI 2.0

نکات مثبت:

  • قدرت بسیار بالا در استخراج
  • هش ریت بسیار بالا

نکات منفی:

  • مصرف برق بسیار بیشتر از مدل ۱۰۷۰
  • قیمت گران تر از مدل ۱۰۷۰

با وجود این که از نظر ما GTX 1070، بدون شک بهترین انتخاب برای استخراج کنندگان محسوب می شود، ولی مدل به روزرسانی شده ۱۰۷۰، یعنی ۱۰۷۰ Ti حتی پا را فراتر نهاده و از نظر فرکانس پردازشی و توان مصرفی از ۱۰۷۰ نیز جلو زده است. به همین دلیل این مدل برای استخراج، قدرت بسیار بالایی دارد.

شاید بپرسید پس چرا این مدل را به عنوان آخرین مدل معرفی می کنیم. علت این موضوع آن است که به دلیل جدید تر بودن این مدل، قیمت آن خیلی بالا است و در نتیجه خرید این کارت گرافیک باعث کاهش سود خالص شما از استخراج می شود.

همچنین GTX 1070 Ti در مقایسه با  GTX 1070 برق بیشتری نیز مصرف می کند و لذا در دراز مدت هزینه برق آن نیز خرج زیادی بر روی دست شما می گذارد.

از طرف دیگر به خاطر این که مدت زیادی از عرضه این GPU نگذشته است، هنوز درایور های آن خالی از باگ و اشکالات دیگر نیستند و بسیاری از صاحبان آن اعلام کرده اند که این کارت در عمل هش ریت بسیار کمتری از ماکزیمم حد توان خود می دهد. البته امید می رود که با عرضه درایور های جدید، این مشکل نیز برطرف شود.

به طور کلی با کمی تغییر در تنظیمات پیش فرض Nvidia GTX 1070 Ti، این مدل به یکی از قدرتمند ترین کارت های گرافیک برای استخراج تبدیل می شود.