گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که در دوره ۲۰۱۳-۲۰۱۷ ، ۲۹ هک در بازار بیت کوین رخ داده است که در مجموع ۱٫۱ میلیون بیت کوین به سرقت رفته است. با اشاره به اینکه متوسط قیمت بیت کوین (BTC) در دسامبر ۲۰۲۰ از ۲۰،۰۰۰ دلار فراتر رفت، می توان عنوان کرد که معادل پولی زیان وارد شده بیش از ۲۲ میلیارد دلار است که تأثیر اجتماعی این فعالیت مجرمانه را به شدت برجسته می کند. صرافی های ارز دیجیتال برای رفع این مشکل چه کردند؟ امروزه، حدود ۹۰٪ از صرافی ها از نوعی سیستم ذخیره سازی سرد استفاده می کنند، این بدان معنی است که دارایی های دیجیتال بصورت آفلاین ذخیره می شوند. آفلاین نگه داشتن بیت کوین تهدیدات حملات هکری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

با این وجود، ژان باپتیست سو (Jean Baptiste Su)، تحلیلگر اصلی و آینده پژوه فناوری در Atherton Technology Research تأکید می کند که در سال ۲۰۱۹ ، هکرها بیش از ۴ میلیارد دلار سرقت کردند که بیش از دو برابر سال ۲۰۱۸ بود. در حقیقت، حملات سایبری یک مسئله بسیار جدی است که باعث ایجاد تردید در مورد امنیت برنامه های مبتنی بر بلاک چین مدرن در صنعت مالی می شود. البته می توان استدلال کرد که سرقت ها هنگام استفاده از روش های پرداخت سنتی مانند کارت های اعتباری نیز رخ می دهد. به عنوان مثال، آمار سالانه کلاهبرداری منتشر شده توسط اسناد Nilson Report گزارش می دهد که زیان تقلب در کارت های اعتباری در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ به ۲۷٫۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی اظهار داشت: به نظر من ذکر این نکته مهم است که حداقل به چهار دلیل مقایسه تقلب در کارت های اعتباری در مقابل تقلب در بازار ارزهای دیجیتال دشوار است که عبارتند از:

  • اول اینکه، افراد بیشتر از اینکه از ارز دیجیتال استفاده کنند از کارت های اعتباری استفاده می کنند.
  • دومین مسئله اینکه، گرچه فراوانی کلاهبرداری در بازار کارت های اعتباری بطور قابل ملاحظه ای بیشتر است، اما متوسط مقدار معادل پولی سرقت شده در هر کلاهبرداری به طور چشمگیری کمتر است.
  • سوم، احتمال اینکه صاحبان کارت اعتباری توسط شرکت کارت اعتباری بیمه شوند بسیار بیشتر است، در حالی که کاربران بیت کوین معمولاً چنین بیمه ای ندارند.
  • مورد آخر، احتمال اینکه پلیس بتواند به فضای زیان وارده به کارت های اعتباری ورود کند در مقایسه با سرقت بیت کوین بسیار بیشتر است.

اثرات هک در بازار ارز دیجیتال

برای بررسی این سوال که چگونه حوادث هک بیت کوین بر عدم قطعیت در کل بازار بیت کوین تأثیر می گذارد، یک مطالعه تجربی انجام شده و در آن تحلیل شده که نوسانات به حوادث هک پاسخ می دهد. برای انجام این کار، از یک مدل به اصطلاح Exponential Generalized Autoregressive Conditional Conditional Heteroskedasticity استفاده شده که متغیرهای ساختگی باینری را در معادله واریانس گنجانده شده است. متغیرهای ساختگی تا ۵ روز پس از یک حادثه هک در بازار بیت کوین، تأثیر آن را بر نوسانات اندازه گیری کردند.

در این مطالعه این مسئله یافت شده که عدم اطمینان بیت کوین از نظر نوسانات به طور قابل توجهی افزایش می یابد. با کمال تعجب، من دو اثر یافت شد – یک اثر همزمان و یک اثر تأخیری. نوسانات در روز حادثه هک افزایش می یابد و سپس دوباره به سطح نرمال کاهش می یابد. هیچ تاثیری بین روز یک و چهار وجود ندارد. سپس، در روز پنجم پس از هک، نوسانات دوباره به طور قابل توجهی افزایش می یابد. از آنجا که هیچ اتفاق دیگری رخ نداده است، به احتمال زیاد این اثر ناشی از همان حادثه هک است.

یک توضیح احتمالی برای اثر تأخیر می تواند این باشد که حوادث هکری در صرافی های کوچک که احتمالاً سطح پایین تری از استانداردهای امنیتی را در مقایسه با صرافی های بزرگتر نشان می دهند، اتفاق می افتد. در نتیجه انتشار اطلاعات با سرعت کمتری اتفاق می افتد.

یکی دیگر از یافته های جالب این مطالعه این است که حتی سایر ارزهای دیجیتال مانند اتر (ETH) نیز به هک های موجود در بازار بیت کوین پاسخ می دهند. جالب اینجاست که نوسانات اتر فقط یک اثر تأخیر نشان می دهد. هیچ اثر همزمانی وجود ندارد. با این حال، افزایش تأخیر در نوسانات در روز پنج تقریباً همان چیزی است که برای نوسانات بیت کوین مشاهده شد.

یک توضیح احتمالی برای این یافته می تواند این باشد که صرافی ها همزمان ارزهای دیجیتال متعددی را معامله می کنند و اگر صرافی هک شود، سارقان می توانند بیت کوین و اتر را سرقت کنند که می تواند توضیحی احتمالی برای نوسانات نوسانات موجود در این مطالعه باشد. توضیح احتمالی دیگر برای این پدیده می تواند این باشد که سارقان از یک ارز دیجیتال برای سرقت پول دیگری استفاده می کنند، بنابراین تقاضا برای ارزهای دیجیتال را از بیت کوین به اتر منتقل می کنند.

ژان باپتیست سو گفت: برای کشف این موضوع، من با همکاران گروه تحقیقات مالی و گروه تحقیقات ریاضیات در دانشگاه Vaasa همکاری کردم. ما و Niranjan Sapkota و Josephine Dufitinema حدود ۵۳ حادثه هک را در بازار بیت کوین جمع آوری کردیم که مربوط به ۱٫۷ میلیون بیت کوین سرقت شده است. ما استدلال می کنیم که مدیریت ریسک ساده لوحانه ممکن است به طور چشمگیری خطر آن حوادث هک را دست کم بگیرد.

وی عنوان کرد: در این مطالعه، ما نشان می دهیم که توزیع حوادث هک بسیار زیاد است. این به این معنی است که حوادثی مانند Black-Swan بیشتر اتفاق می افتد. ما دریافتیم که توزیع احتمالی حوادث هک یک میانگین نظری ندارد و این بدان معناست که میانگین توزیع ضرر بی نهایت است. برای محاسبه برآورد خطر ناشی از حملات سایبری در بازار بیت کوین، ما اخیراً از ابزارهای پیشنهادی تئوری ارزش فوق العاده یا EVT استفاده کرده ایم.

وی در پایان افزود: یافته های ما پیامدهای قابل توجهی دارد. به عنوان مثال، نتایج نشان می دهد که برای تصمیم گیری نمی توان به ابزارهای استاندارد مورد استفاده در مدیریت ریسک سنتی اعتماد کرد.