بر اساس گزارشات منتشر شده طبقه بندی بیت کوین (BTC) برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال

در هفته گذشته، با افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران، طلا به افزایش قیمتی شش ساله رسید در حالی که قیمت بیت کوین

قیمت طلا و بیت کوین تا چه اندازه با یکدیگر مرتبط هستند؟

بیت کوین، طلا، ارز دیجیتال
بیت کوین، طلا، ارز دیجیتال

با نگاهی به حرکات قیمت بیت کوین و طلا از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون، می توان دریافت که طلا در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید، در حالی که بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ به حداکثر قیمت خود رسیده است. اما چگونه این دو با یکدیگر مرتبط هستند؟

هنگام محاسبه ارتباطات کل نمونه قیمت ها (از آوریل ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۹)، بین قیمت های طلا و بیت کوین، داده ها نشان داده است که آنها در ۴۶٫۵ درصد به طور قابل توجهی با یکدیگر همبستگی دارند، با ۰ درصد همبستگی ارتباطی ندارند، ۱۰۰ درصد نیز به این معنی که کاملاً به طور مثبت با یکدیگر مرتبط هستند و -۱۰۰ درصد یعنی کاملاً به طور معکوس با هم ارتباط دارند.

جالب اینجاست که هنگام مقایسه همبستگی قیمت ها بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ می توانیم تأیید کنیم که همبستگی قیمت ها از ۶۰٫۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۷۰٫۸ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش می یابد.

این موضوع سناریویی را ایجاد می کند که با رشد بازارهای ارز دیجیتال، حرکت قیمت شبیه به دارایی های سنتی می شود. همبستگی بین تاخیر قیمت طلا و قیمت بیت کوین نیز شباهت هایی را نشان می دهد.

قیمت طلا و قیمت بیت کوینشکل ۱: قیمت طلا از آوریل ۲۰۱۳ تا کریسمس ۲۰۱۹

انتظار بعدی سرمایه‌گذاران چیست؟

طی هفته گذشته ، قیمت طلا به رکورد بالای ۱۶۶۰ دلار در هر اونس رسید و قیمت های آتی طلا و نوسانات نیز افزایش یافته است. در همین زمان، قیمت بیت کوین به بالاتر از ۸،۳۰۰ دلار رسید که نشان دهنده بالاترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۱۹ می باشد.

قیمت‌‌های آتی طلاشکل ۲: قیمت بیت کوین در ۷ روز گذشته. منبع داده: Coinmarketcap

علاوه بر این، در تاریخ ۸ ژانویه، بیت کوین به بالاترین حجم معاملات روزانه خود (بیش از ۲۸ میلیارد دلار) رسید، زیرا دامپینگ قیمت آن در ۱۸ دسامبر رخ داده است. در آماری که توسط Coinmarketcap در ارتباط با بی ثباتی حق سهام بیت کوین منتشر شده است می‌توان گفت که این رقم در سوم و هشتم ژانویه به بالاترین حد خود از ۱۸ دسامبر رسیده است.

بی ثباتی حق سهام بیت کوینشکل ۳: حجم روزانه بیت کوین در ۷ روز گذشته. منبع داده: Coinmarketcap

حجم روزانه بیت کوینشکل ۴: نوسانات پریمیوم بیت کوین در ۷ روز گذشته. منبع داده: Coinmarketcap

صرفاً با نگاهی به همبستگی قیمت ها، ممکن است سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که رابطه ای بین طلا و بیت کوین وجود دارد. با این حال داده های موجود برای رسیدن به این نتیجه گیری کافی نیستند.

در مورد بازدهی طلا و بیت کوین چطور؟

همبستگی بین نرخ بازدهی از همبستگی بین قیمت این دو دارایی بسیار ضعیف تر بوده و برای کل داده‌‌های مورد مطالعه تنها نرخی برابر با ۲٫۲ درصد را به خود اختصاص می‌ دهد. با این وجود افزایش همبستگی بین قیمت بیت کوین و طلا تنها از سال ۲۰۱۸ (۸٫۷ درصد) به سال ۲۰۱۹ (۱۲٫۵ درصد) را مشاهده کرد.

همین میزان بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هنگام مشاهده بازده های تاخیری مشاهده می شود. اما در این حالت، همبستگی در سال ۲۰۱۸ منفی (-۴٫۷ درصد) است و همچنین نتایج مربوط به نمونه کامل (-۲٫۳ درصد) است اما در سال ۲۰۱۹ مثبت و (۲٫۳ درصد) است که ممکن است تحلیلگران را به سمت رد این نظریه سوق دهد که میزان بازده طلا با حرکات بیت کوین مرتبط است.

آیا همبستگی منجر به نتیجه گیری ناامیدکننده می شود؟

بیایید با ایجاد یک مدل رگرسیون ببینیم که آیا بازدهی طلا نحوه حرکت بازدهی بیت کوین را توضیح می دهد. در تجزیه و تحلیل این نمونه بازدهی، ضرایب نشان می دهد که وقتی طلا ۱ درصد افزایش می یابد ، بیت کوین ۰٫۱۱۵ درصد افزایش می یابد.

با این حال، این نتایج از نظر آماری معنادار نیستند که باعث می شود برخی از تحلیلگران بگویند کسی قادر به تأیید این رابطه مثبت کوچک نیست. یک رابطه منفی، حتی اگر از نظر آماری قابل توجهی نباشد، در رگرسیون بازدهی بیت کوین مقابل تاخیر بازده طلا پیدا می شود که یک بار دیگر می تواند ما را به این فرض برساند که قیمت طلا قیمت بیت کوین را پیش بینی نمی کند.

اما در خصوص نفت، بزرگ ترین کالای جهان چطور؟

بیت کوین با کالاهای اساسی و بزرگی مقایسه شده است اما برخی از فرضیات اصلی آن یعنی عرضه ثابت و نوسانات زیاد باعث می شود که در مقایسه با نفت، این طبقه بندی با چالش مواجه شود.

پس از درگیری های اخیر بین ایالات متحده و ایران، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت بین ۲ ژانویه و ۷ ژانویه ۲٫۸۶ درصد افزایش یافت در حالی که قیمت نفت برنت ۳٫۹ درصد افزایش یافت. قیمت های آتی نفت نیز به همین ترتیب حرکت کردند.

با نگاهی اجمالی به این سناریو و با استفاده از نمونه دوره زمانی طلا، داده ها رابطه منفی (-۱۳٫۵ درصد) بین نفت وست تگزاس اینترمیدیت و قیمت بیت کوین را نشان می دهند. برخلاف یافته های قبلی، تحولات همبستگی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ منفی است. این رقم تحولی منفی را بین سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که به ترتیب ۲۲ درصد و -۳٫۷ درصد بوده است.

در رابطه با بازدهی، همبستگی منفی مشابه برای نمونه کامل (۲٫۵ درصد) و در سال ۲۰۱۹ (-۳ درصد) مشاهده می شود. یک بار دیگر، همبستگی ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به دوره های دیگر (۱٫۸ درصد) بهتر است، حتی اگر به میزان بسیار کمی باشند.

با نگاهی به نرخ بازدهی تاخیری وست تگزاس اینترمیدیت نرخ منفی هبستگی بین سال‌ های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به چشم می‌ خورد، اما این ضریب برای نمونه کامل مثبت و برابر ۳ درصد بوده که بهتر از نمونه مشابه در بازدهی طلا است.

بازدهی طلاشکل ۵: قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت از آوریل ۲۰۱۳ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹

با توجه به یک مدل رگرسیون با بازده نفت وست تگزاس اینترمیدیت، نمی توان نتایج قابل توجهی را یافت تا تأیید کند که نفت می تواند پیش بینی کننده بازده بیت کوین باشد.

در مورد نفت، ضرایب بازده عادی و بازده با تاخیر هر دو منفی هستند، در حالی که در بازده عادی طلا ضریب مثبت بود و این امر نشان دهنده رابطه کاملاً متضاد بین نفت و بیت کوین است.

رابطه کاملاً متضاد بین نفت و بیت کوینشکل ۶: بازگشت فزاینده سرمایه گذاری در طلا، روغن و بیت کوین از آوریل ۲۰۱۳ تا کریسمس ۲۰۱۹

آیا بیت کوین یک کالاست یا چیز دیگری است؟

طبقه بندی بیت کوین همچنان یک سؤال بی جواب است. در کوتاه مدت و طی یک هفته با بی ثباتی ژئوپلیتیکی، بیت کوین و کالاهایی مانند طلا و نفت عملکرد مشابهی داشتند. در حالی که شاخص های سهام سنتی مانند S&P 500 و DJIA در جهت مخالف قرار گرفتند.

در بازه های زمانی گسترده تری، داده ها حاکی از آن است که بین بیت کوین و طلا همبستگی زیادی وجود ندارد و حتی در مقایسه با نفت این میزان کمتر هم خواهد بود. این موضوع سؤالات دیگری را هنگام مقایسه بیت کوین با کالای سنتی ایجاد می کند.

در طولانی مدت، با توجه به نمونه مورد استفاده در شکل ۶، بیت کوین همچنان در مقایسه با سرمایه گذاری در طلا یا نفت گزینه بهتری را به سرمایه گذاران ارائه می دهد. همان طور که کوین تلگراف در ماه دسامبر گزارش داد، حرکات قیمت بیت کوین با سود تقریبی ۹ میلیون درصدی توانست از تمام سرمایه گذاری‌‌های دیگر طی یک دهه گذشته پیشی بگیرد.

با این وجود، عوامل مؤثر بر قیمت و بازدهی بیت کوین قطعی نیستند. در عین حال، بیت کوین ممکن است به طور فزاینده ای توسط معامله گران به عنوان یک دارایی غیر مرتبط با شاخص های سهام سنتی در دوره های عدم قطعیت اقتصادی دیده شود و همان طور که در هفته گذشته نشان داده است بیشتر مانند یک پناهگاه امن عمل می کند. همانطور که پیش از این کوین تلگراف گزارش داده بود، حتی رسانه های عامه پسند نیز ایده بیت کوین را به عنوان یک دارایی بی طرف از نظر سیاسی قبول دارند.

نشریه Nikkei Asian Review با اشاره به تنش های بین ایالات متحده و ایران در هفته گذشته عنوان کرد: “بدون دخالت دولت یا ریسک ژئوپلیتیکی، ارزهای دیجیتال با افزایش تنش های ایران تبدیل به” طلای دیجیتال“ می شوند.

اگر بیت کوین توسط افراد و شرکت ها پذیرفته شود، این رابطه معکوس با بازارها و کالاهای سنتی ممکن است در آینده شدیدتر شود. این تحول باعث خواهد شد که بیت کوین به یک کالا، ارز، تنها به یک دارایی سوداگرانه یا یک کلاس دارایی کاملاً جدید از دارایی ها تبدیل شود.