موج های دریا عامل ساخت و ابداع مسیرهای خلاقانه هستند. موج ها به آرامی در ساحل می پیچند و با ملایمت، ضمن ایجاد فرسایش در سطح ساحل به شکل دادن محیط، همانطور که مطلوبشان هست، می پردازند. در ابتدا، شما تأثیر آن را در منظره های اطراف نمی بینید. اما به تدریج، این تغییرات کوچک، بنای بزرگی را ایجاد می کنند. سازه جدید بر روی سازه های قبلی سوار می شود و این جریان تغییرات تا جایی ادامه دارد که یک چشمه یا جریان کوچک در میان دشت ها به جریان بیفتد و در نهایت این جریان، تبدیل به یک رودخانه عمیق می شود.

با در نظر داشتن مثالی که در خصوص قدرت جریان آب آورده شد، حالا می توان قدرت تکنولوژی را نیز به همین ترتیب توضیح داد. ورود تکنولوژی و تاثیرات اجتماعی آن، در ابتدا چندان ملموس نیست ولیکن پس از مدتی موج تبدیل به مسیری برای زندگی می شود.

وقتی که به این مسئله دقیق فکر می کنید، می بینید که دیری نگذشته که شما از تاکسی های اینترنتی استفاده می کنید، یا از یک سایت خاص، اجناس مورد نیاز خود را تهیه می کنید، در حالی که در گذشته، شما سوار ماشین یک شخص غریبه نمی شدید یا این که برای خرید اجناس خود مراجعه حضوری را شرط لازم و کافی می دیدید. در حالی که الان با دیدن عکس محصول مورد نیاز خود با اعتمادی که به توضیحات ارائه دهنده محصول دارید  نه تنها ثبت سفارش می کنید بلکه هزینه های مربوط به آن را هم پرداخت می کنید.

چیزی که در مثال کرایه تاکسی اینترنتی و خرید از سایت های اینترنتی مشاهده کردیم، در حال حاضر در بازارهای کنونی با ظهور ارزهای دیجیتال

۱۰ سال پیش بود که اولین معامله بیت کوین رخ داد. زمانی که زمانی که لازلو هانیچ یکی از اولین کاربران و پذیرندگان بیت کوین، در ازای دو عدد پیتزا، ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کرد؛ بیت کوین‌هایی که هفت سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارزش پیدا کردند.

یک سال بعد از این پرداخت، ۱۰ هزار بیت کوین

امروزه، ارزهای دیجیتال، یک بازار چند صد میلیارد دلاری است که انتظار می رود در ده سال آینده تا میزان ۳ و نیم تریلیون دلار نیز رشد داشته باشد. ما چگونه به این مرحله خواهیم رسید؟ ساختمان ها و تکانه های بازاری که این رشد را به دست  خواهند آورد، در حال حاضر وجود دارد.

روزانه بالغ بر ۲ تریلیون دلار مبادله ارز دیجیتال صورت می گیرد و این پروژه تا یکسال آینده رشد ۵۰ درصدی خواهد داشت. ۶ درصد از کسب و کار های کوچک یا متوسط در ایالات متحده امریکا و ۱۳ درصد از همین موارد مشابه در انگلستان، مبادلات ارز دیجیتالی را به عنوان شیوه ای از پرداخت خود پذیرفته اند و این پروژه تا سال آینده ۱۵ درصد پیشرفت خواهد کرد. این جایگاه فعلی ارزهای دیجیتال چرخه حیات نوآوری است. ما بارها و بارها این صعود و نزول را خواهیم دید.

بیائید به روزهای ابتدایی تجارت الکترونیک بازگردیم. فرض کنید شما در شرکت هایی نظیر آمازون و پی پال کار می کنید. در این زمان شما برای این که مشتریانتان بتوانند به صورت آنلاین، هزینه های خرید خود را پرداخت کنند، به آماده سازی زیرساختی، یکچارچه سازی و همسو سازی ساختار تجاری خود، مبتنی بر پرداخت آنلاین با مسترکارت و ویزا کارت می پردازید. اما جلب اعتماد مشتریان و ایجاد پذیرش عمومی در خصوص این نوع از پرداخت و توسعه نرم افزاری، جهت استفاده روزانه از کارت های اعتباری به شما صرف زمان زیاد را تحمیل می کند. شما چه تصمیمی می گیرید؟ آمازون تصمیم خود را گرفت و امروز بزرگترین کمپانی جهان است.

این همان چیزی است که الان برای ارزهای دیجیتال در حال رخ دادن است، زمان تصمیم گیری رسیده است. دقیقا مانند زمانی که بر سرپرداخت آنلاین تصمیم سازی می شد. پایه گذاری، زیرساخت سازی، ادغام و یکپارچه سازی و همسوسازی ساز و کار تجاری، بنابر مبادلات ارز دیجیتال، لازم است تا انجام شود. تنها در سال گذشته، بیش از ۴۰ شریک تجاری ایجاد شد که همه جنبه های پرداخت های سنتی را به پرداخت با ارز دیجیتال تغییر دادند یا این گزینه را به گزینه های پرداخت خود افزودند.

سختی ای که در آغاز وجود داشت، مربوط به ایجاد انطباق بین ساز و کار سنتی با پرداخت نوین بود. اما نتیجه این است که سود به صورت توده ای نصیب کسب و کارها و شرکای تجاری ای که این اقدام را انجام دادند شد. با تقویت رشد ارزش ارزهای دیجیتال و انطباق هر چه بیشتر بازارهای سنتی با این صنعت، بزرگترین کمپانی های دنیا مثل فیسبوک که ارز رمز پایه اختصاصی خود به نام لیبرا را ایجاد کرده، به فکر داشتن ارزهای دیجیتال اختصاصی خود، افتاده اند. کمپانی ای مانند فیسبوک با بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر کاربرد اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و پیام رسان اختصاصی اش، می تواند سود هنگفتی از  شبکه P2P یا همتابه‌همتا به دست بیاورد.

شرکت هایی مانند نت سنتز (NetCents) و فیس بوک در حال شکل دادن به ساختار پذیرش بازار و تقویت رشد اقتصادی برای جایگزینی ارز دیجیتال به جای ارز سنتی موجود هستند. این کمپانی های بزرگ به دنبال این هستند که ارز دیجیتالی خود را به عنوان پول رایج عموم مردم، جهت استفاده روزمره معرفی کنند و احتمال این که پذیرش این ارزها از سوی کاربران راحت باشد، نیز بالا است.

بدگمانی ما نسبت به ارزهای دیجیتال باعث می شود تا نتوانیم همگام با تغییراتی که در جهان پیرامون رخ می دهد، قدم برداریم. این بدگمانی باعث می شود تا زمانی دیرتر از رقبا به این عرصه وارد شویم و در آن لحظه ای که تصمیم به ورود گرفته اید، ممکن است عرصه به میزانی تنگ شود که شکست برای شما نزدیکتر از پیروزی یا بقا باشد.

ارزهای دیجیتالی مانند سایر دارایی های منقول و غیرمنقول و همچنین سرمایه گذاری های معمول در نظر گرفته می شود. بسیاری از آمریکایی ها سال گذشته در بازار ارزهای دیجیتالی، کسب درآمد کردند. آن ها از خود می پرسیدند که آیا این سرمایه گذاری آن ها نیز مشمول مالیات می شود یا خیر؟ آیا آن ها می توانند، مالیات خود را نیز با بیت کوین بپردازند؟ پاسخ کوتاه در مورد سوال اول مثبت و در مورد سوال دوممنفی است.

البته این به آن معنا نیست که شما می توانید در گزارش اظهارنامه مالیاتی خود، از ارز دیجیتالی نامی نبرید. لیزا گرین-لوئیس کارشناس امور مالیاتی می گوید: در ماه اکتبر برای اولین بار اخذ مالیات از ارزهای رمزنگاری شده از سال ۲۰۱۴ تا کنون در دستورالعمل قرار گرفت. مانند هر سرمایه گذاری و دارایی دیگری، ملاحظات مالیاتی برای ارزهای رمزنگاری شده نیز تعریف شده است.

گرین لوئیس می گوید: اگر به عنوان یک سرمایه گذار وارد ارزهای رمزنگاری شوید، سود یا ضرر سرمایه شما در مالیات محاسبه خواهد شد. در نتیجه بدون پنهان کاری به مأمور مالیاتی اطلاعات دقیق دهید. باید بدانید که طبق قوانین مبارزه با پول شویی امکان محاسبه درآمد رمز ارز شما برای قانونگذار وجود دارد و در صورت هر نوع کتمانی از سوی شما ممکن است در بهترین حالت به پولشویی  متهم شوید