Search
Close this search box.

مسیر

برای یک سفر هیجان‌انگیز تو دنیای رمزارزها آماده‌ای؟ بزن بریم!

به کالج سرمایکس خوش آمدی! اگر اولین بار است که وارد دنیای رمزارزها می‌شوی و به قول معروف تازه‌کار هستی، طبیعی‌ست که برای خرید و فروش ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری تو این حوزه نگران باشی.
ما تو کالج سرمایکس، قصد داریم با آموزش ارز دیجیتال و فناوری بلاکچین در این مسیر گام به گام همراهت باشیم تا با آگاهی وارد این دنیا بشی و سرمایه‌گذاری لذت بخشی داشته باشی. در سرمایکس می‌توانی مفاهیم پایه، معرفی و بررسی رمز ارزها، آموزش تحلیل تکنیکال، آموزش ترید و سرمایه‌گذاری، تحلیل‌های روزانه و هفتگی ارزهای دیجیتال، تحلیل آنچین رمز ارزها و تازه‌های دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کنی.
این راهنما تو را با برخی از مفاهیم کلیدی که برای شروع سفر به دنیای فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیاز داری آشنا می‌کند. پس بدون معطلی، به سراغ اصل مطلب می‌رویم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا رمز ارز درست مانند یک نوع پول نقد دیجیتالی است. می‌توانی از آن برای پرداخت هزینه‌ها، خرید کالا و سرویس یا رزرو بلیط هواپیما و هتل استفاده کنی. از آنجایی که رمز ارزها پول دیجیتالی هستند، می‌توان آنها را برای دوستان و خانواده خود در هر نقطه از جهان ارسال کنی.
مثل نقل و انتقالات بانکی یا شبکه‌های پرداخت مانند PayPal، درست است؟
خب، واقعاً نه. راستش را بخواهی نقل و انتقال رمز ارزها خیلی جالب‌ترست!
درگاه‌های پرداخت آنلاین سنتی متعلق به سازمان‌های متمرکز هستند. آنها پولت را برایت نگه می‌دارند. و شما باید از آنها بخواهید که هر زمان لازم بود آن را از طرف تو منتقل کنند.
در ارزهای دیجیتال، سازمانی وجود ندارد. تو، دوستانت و هزاران نفر دیگر می‌توانید با اجرای یک نرم‌افزار رایگان به عنوان بانک خود عمل کنید. کامپیوترت به کامپیوترهای بقیه متصل می‌شود. به این معنی که مستقیماً و بدون نیاز به واسطه با آنها ارتباط برقرار می‌کنی!
برای استفاده از ارز دیجیتال، نیازی به ثبت نام در یک وب سایت همراه با آدرس ایمیل و رمز عبور نداری. برای شروع ارسال و دریافت، می‌توانی انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها را در عرض چند دقیقه با تلفن هوشمند خودت دانلود کنی.

چرا به آنها رمز ارز می‌گویند؟

نام رمز ارز ترکیبی از رمزنگاری و ارز است. از طریق رمزنگاری و ریاضی پیشرفته امنیت رمزارزها تامین می‌شود.
بدین ترتیب، مطمئن می‌شوی که هیچ‌کس نمی‌تواند پولت را خرج کند.
البته، نیازی به درک جزییات تخصصی نیست. اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنی
تمام این کارهای سنگین و دشوار را برایت انجام می‌دهند.

  • بنابراین، این پول اینترنتی جادویی متعلق به هیچکس نیست. از رمزنگاری نیز برای ایمن‌سازی سیستم آن استفاده می‌شود. اما احتمالا اپلیکیشن‌هایی برای پرداخت پول در اختیار داشته‌ای، چرا باید این موضوع برایت جالب باشد؟
    پاسخ ساده است. ما سه دلیل اصلی آن را برایت شرح می‌دهیم.
  • بدون نیاز به مجوز است. هیچ‌کس نمی‌تواند تو را از استفاده از ارز دیجیتال منع کند. در حالیکه، خدمات پرداخت متمرکز می‌توانند حساب‌ها را مسدود کرده یا از انجام معاملات جلوگیری کنند.
    در برابر سانسور مقاوم است. به دلیل نحوه طراحی شبکه، عملاً غیرممکن است که هکرها یا مهاجمان دیگر آن را متوقف کرده و از کار بیاندازند.
  • یک روش پرداخت ارزان و سریع است. وقتی با فردی در آن سوی جهان معامله می‌کنید، پول شما می‌تواند در عرض چند ثانیه با کسری از هزینه یک انتقال بین‌المللی به آن فرد منتقل می‌شود.

بیت کوین چی؟ احتمالا در حال حاضر تعداد افرادی که اسم بیت کوین را شنیده‌اند از آدم‌هایی که چیزی ازش نشنیده‌اند بیشتر است. بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال است و تا به امروز، محبوب‌ترین بوده است.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

نکته جالب اینجاست، هیچ‌کس نمی‌داند بیت کوین را چه کسی اختراع کرده.
ما تنها یک نام مستعار به نام ساتوشی ناکاموتو در اختیار داریم. ساتوشی ممکن است یک فرد یا گروهی از برنامه‌نویسان باشد.
یا اگر به برخی از نظریه‌های عجیب و غریب اعتقاد دارید، ممکن است یک بیگانه مسافر زمان یا یک تیم مخفی دولتی باشد!

ساتوشی در سال ۲۰۰۸ یک سند ۹ صفحه‌ای (وایت پیپر) منتشر کرد که در آن نحوه عملکرد سیستم بیت کوین توضیح داده شده بود.
ماه‌ها بعد، در سال ۲۰۰۹، نرم‌افزار بیت کوین منتشر شد.

بیت کوین پایه و اساس بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را فراهم کرد. برخی از آنها بر اساس همان نرم‌افزار بیت کوین طراحی شده بودند. در حالی که برخی دیگر رویکرد بسیار متفاوتی داشتند. اما تفاوت بین همه این رمز ارزها چیست؟
حتی تهیه فهرستی ار تمام ارزهای دیجیتال، چند هفته به طول می‌انجامد. برخی از آنها سریع‌تر از بقیه هستند، برخی خصوصی بوده، برخی از امنیت بیشتری برخوردارند و برخی دیگر قابل برنامه‌ریزی هستند.
یک ضرب‌المثل رایج در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد: خودتان تحقیق کنید (DYOR). این گفته به این معنی‌ست که نباید اطلاعات مورد نیازت را فقط از یک منبع واحد دریافت کنی.

قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه، مطمئن شو که تحقیقات لازم را انجام داده‌ای.

بلاکچین چیست؟

نگران نباش، درک فناوری بلاکچین آن طورها هم که دیگران می‌گویند دشوار نیست. بلاکچین فقط یک پایگاه داده است. در عین حال، یک پایگاه داده پیچیده هم نیست. بلاکچین برای ارزهای دیجیتال مثل یک دفتر کل است که تمام تراکنش‌های در آن ثبت می‌شود.

این پایگاه داده یا همان دفتر کل چند ویژگی دارد. اولین مورد این است که بلاکچین‌ها append-only هستند. این یعنی تو فقط می‌توانی اطلاعات را به آن اضافه کنی. نمی‌توانی روی یک سلول کلیک کرده و مواردی را که قبلاً اضافه کرده‌ای حذف کنی یا به هر طریقی آن را تغییر بدهی.
مورد دوم این است که هر ورودی در این پایگاه داده (که بلاک نامیده می‌شود) از لحاظ رمزنگاری به آخرین ورودی متصل است. به زبان ساده، هر ورودی جدید باید دارای نوعی اثر انگشت دیجیتالی (هش) از آخرین ورودی باشد.

و نکته همینجاست! از آنجایی که هر اثر انگشت به اثر انگشت قبلی مرتبط است، در نهایت با زنجیره‌ای از بلاک‌ها مواجه می‌شوید. به این زنجیره از بلاک‌ها، بلاکچین گفته می‌شود.

بلاکچین غیرقابل تغییر است: اگر یک بلوک را تغییر دهی، در واقع اثر انگشت را تغییر می‌دهی. و از آنجایی که آن اثر انگشت در بلاک بعدی گنجانده شده، بلاک بعدی نیز تغییر می‌کند. به همین ترتیب در کل زنجیره این اتفاق می‌افتد. در پایان با یک اثر دومینو مواجه می‌شوی که هر تغییری آشکار می‌شود. در نتیجه، شما نمی‌توانی هیچ اطلاعاتی را بدون اینکه دیگران متوجه شوند تغییر دهی.

ویژگی‌های دیگر بلاکچین چیست؟

همه می‌توانند بلاک‌هایی را از سایر افراد در شبکه دانلود کنند تا نسخه‌های یکسانی از بلاکچین در کامپیوترهای خود بسازند. این همان کاری‌ست که نرم‌افزاری که قبلاً ذکر کردیم انجام می‌دهد. 
فرض کن تو و دوستانت علی، رضا، سارا و مریم این نرم‌افزار را اجرا می‌کنید و می‌خواهی ۵ کوین برای علی ارسال کنی. خب اول کار باید این سفارش را برای بقیه ارسال کنی، اما کوین‌ها بلافاصله برای علی ارسال نمی‌شوند.
رضا ممکن است تصمیم بگیرد در همان زمان پنج کوین برای سارا ارسال کند. او نیز سفارش خود را به شبکه ارسال می‌کند. در هر زمان، یک شرکت‌کننده می‌تواند سفارش‌های در حال انجام را برای ایجاد یک بلاک جمع‌آوری کند.
اما در اینجا سوال مهمی که پیش می‌آید این است اگر کسی بتواند یک بلاک ایجاد کند، چه چیزی مانع از تقلب او می‌شود؟
احتمالاً برات جالب باشد که در این شرایط می‌توانی بلاکی بسازی که حاوی این اطلاعات باشد «علی یک میلیون کوین به شما می‌پردازد». بدین ترتیب، شما پولدار می‌شوید.
خب، این اتفاق نمی‌افتد! به دلیل استفاده از رمزنگاری، نظریه بازی (game theory) و چیزی به نام الگوریتم اجماع، این سیستم تو را از خرج کردن پولی که نباید خرج کنی، باز می‌دارد.
آیا اینها را از قبل می‌دانستی و فقط می‌خواهی نحوه ترید یا سرمایه‌گذاری را بیاموزی؟ پس در ادامه با ما همراه باش.

ترید ارز دیجیتال

همانطور که حتما شنیده‌ای، بلاکچین و ارزهای دیجیتال پتانسیل استفاده در زمینه‌های مختلفی را دارند. بدون شک، یکی از بزرگترین موارد استفاده فعلی، معامله‌گری یا ترید است.
به طور کلی، ترید کردن یک رویکرد کوتاه مدت برای کسب سود است. تریدرها ممکن است دائماً به پوزیشن‌های معاملاتی وارد و از آنها خارج شوند. اما چگونه می‌دانند چه زمانی باید ورود کرده و چه زمانی از آن خارج شوند؟
یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای منطقی و قابل درک شدن بازار ارزهای دیجیتال، رویکردی به نام تحلیل تکنیکال (TA) است. تحلیلگران تکنیکال به بررسی تاریخچه قیمت، نمودارها و سایر انواع داده‌های بازار می‌پردازند. بدین ترتیب، می‌توانند موقعیت‌های سودآور را پیدا کنند.
اما مانند خیلی از کارهای دیگر، ترید کردن نیز سخت است و نیاز به آموزش دارد! زمان زیادی طول می‌کشد تا در این زمینه مهارت پیدا کنید. چرا که این کار نیاز به تمرین زیاد و کسب تجربه دارد.

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران به دنبال شرایط بلند مدت بر اساس اصول اولیه سرمایه‌گذاری هستند. به عنوان مثال، یک شرکت چقدر سودآور است؟ در حالی که ارزهای دیجیتال یک دارایی جدید و منحصر به فرد هستند، می‌توان آنها را از دریچه‌ای مشابه مشاهده کرد.
بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین از فلسفه «HODL» پیروی می‌کنند. این بدان معناست که آنها آنقدر به موفقیت بیت کوین اعتقاد دارند که برای مدت طولانی قصد فروش آن را ندارند.
می‌توانی در عرض چند دقیقه به یکی از هولدرهای هر رمز ارزی تبدیل شوی. کافی است به وب سایت سرمایکس رفته و پس از ثبت نام و انجام احراز هویت بیت کوین و رمز ارزهای دیگر را بخری.
فرآیند خرید ارز دیجیتال از سرمایکس ساده و سریع است. لازم هم نیست با پول زیاد وارد شوی. می‌توانی حداقل با ۱۰۰ هزار تومان شروع کنی! تنها کافی‌ست با اصول سرمایه‌گذاری آشنا باشی.

راه‌های دیگر کسب درآمد از رمز ارزها

تا اینجا، ما در مورد ترید و سرمایه‌گذاری صحبت کردیم. این روش‌ها به طور کلی به وقت و زمان زیادی نیاز دارند، که همه آن را در اختیار ندارند. اگر جزو آن دسته از افراد پرمشغله اما کارآمد هستی، ما گزینه‌های دیگری برایت داریم.
همانطور که وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران قرن، می‌گوید: «اگر راهی برای کسب درآمد در هنگام خواب پیدا نکنید، تا زمان مرگ کار خواهید کرد.»
خبر خوب این است که دنیای ارزهای دیجیتال فرصت‌های زیادی را برای کسب درآمد غیرفعال ارائه می‌دهد. اساساً می‌توانی از هولد کردن دارایی‌های دیجیتال خود برای تولید رمز ارزهای بیشتر استفاده کنی!
چرا همه این کار را نمی‌کنند؟ خب، احتمالاً نمی‌دانند. اما حالا تو می‌دانی که می‌توانی این کار را انجام دهی!
یکی از راه‌های کسب درآمد غیرفعال، وام دادن دارایی‌های خود به افراد دیگر است. آنها نیز در مقابل وام گرفتن وجوه شما، به شما سود پرداخت می‌کنند.
علاوه بر این‌، ممکن است در مورد استخراج بیت کوین نیز چیزهایی شنیده باشی. به طور کلی، استخراج شامل تعداد زیادی دستگاه گران‌قیمت است که برای کسب پاداش بیت کوین با صرف انرژی زیاد و البته سر و صدای زیاد کار می‌کنند. با این حال، راه‌های دیگری برای تأمین امنیت شبکه ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از این موارد از طریق فرآیندی به نام استیکینگ انجام می‌شود.
به زبان ساده، استیکینک (سهام‌گذاری) به معنای دریافت پاداش به ازای قفل کردن دارایی‌های دیجیتال است. بنابراین، اگر روی رمز ارزی سرمایه‌گذاری کنید که از سهام‌گذاری پشتیبانی می‌کند، می‌توانی در طول زمان دارایی خود را افزایش دهی.

حریم خصوصی و امنیت

ما یک وب‌سایت ارز دیجیتال هستیم، اما مباحث مربوط به حریم خصوصی و امنیت را نیز داریم و همیشه باید این مسائل را جدی بگیری!
عصر دیجیتال نوآوری‌های جدی را به همراه داشت. وقتی که فراموش می‌کنی در یخچال را ببندی، یخچال می‌تواند برایت پیامک ارسال کند. می‌توانی خودروی خود را از طریق اپلیکیشن تلفن هوشمند روشن کنی. همچنین، بعید نیست که به زودی اقلام مورد نیازت را با هواپیمای بدون سرنشین دریافت کنی.
متأسفانه، روش‌هایی برای سرقت اطلاعات حساس شما نیز وجود دارد. چیزی که ما ناخودآگاه مقدار زیادی از آن را تولید می‌کنیم. در نتیجه، باید راه‌های مقابله با باج‌افزارها را بشناسی. همچنین، نحوه محافظت از کیف پول، کلید خصوصی و مواردی از این دست را بدانی.
امیدواریم این راهنما تو را به درک بهتری از ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد آن رسانده باشد. در کالج سرمایکس مقالات بسیار متنوعی را در مورد آموزش ارز دیجیتال می‌بینی، از راهنما برای افراد مبتدی گرفته تا مرور مباحث پیشرفته‌تر.